vrijdag, april 06, 2007

Deal?

Dat bericht over die arrestatie uit mijn voorgaande logje trok trouwens nog om een andere reden mijn aandacht. Die bleek namelijk een gevolg te zijn van een deal die een andere verdachte met de officier had gesloten. Dat is een systeem dat we uit Amerikaanse series al langer kennen maar is iets dat pas een paar jaar kennelijk ook in Nederland mogelijk is.

En eigenlijk ben ik niet zo blij met die mogelijkheid. Niet alleen zou ik niet graag de kost geven aan de mensen die in Amerika onschuldig in de gevangenis belanden doordat iemand een dealtje met de officier wenste te sluiten. Maar vooral omdat we in Nederland niet voor niets onafhankelijke rechters hebben die bepalen waar iemand schuldig aan is en die de strafmaat bepalen, daarbij rekening houdend met eventuele verzachtende omstandigheden. Het is de taak van de officier om iemand aan te klagen voor wat hij gedaan heeft, niet voor wat er middels een dealtje is afgesproken. Door het sluiten van zo'n deal gaat de officier feitelijk op de stoel van de rechter zitten.

En dat lijkt me nu net niet de bedoeling in ons rechtssysteem. Een deal? Daar kan ik onder strikte voorwaarden misschien nog mee leven. Maar laat de rechter dan wel nog gewoon een oordeel vellen over de gepleegde daden. En laat vervolgens, in datzelfde oordeel of afzonderlijk, ook de rechter bepalen in welke mate de verleende medewerking een strafvermindering waard is.

Geen opmerkingen: