woensdag, april 25, 2007

Rood staan verboden?

Volgens CDA, PvdA en SP moet de regering meer doen aan het registreren van schulden. Zo zou al na één maand rood staan geregistreerd moeten worden en niet na drie maanden zoals nu het geval is.

Nu heb ik er niets op tegen dat er geprobeert wordt te voorkomen dat mensen in de schulden raken en daar vervolgens steeds dieper in wegzakken. Maar ik heb toch sterk het vermoeden dat dit middel wel eens erger zou kunnen zijn dan de kwaal.

Niet iedereen die een maand rood staat bij de bank is persé iemand die niet rond kan komen. En ook nu al zijn er nogal wat mensen die feitelijk geheel ten onrechte een registratie hebben bij het BKR en die juist daardoor in de problemen komen omdat ook voor een noodzakelijke onvoorziene uitgave niet geleend kan worden.

Zo heb ik kennissen die door een zich langdurig voortslepend geschil met een postorderbedrijf een registratie bij het BKR hebben en daardoor problemen hadden om de nieuwe auto gefinancierd te krijgen (of het financieren van een auto of ander gebruiksartikel wel zo verstandig is laat ik even in het midden, ze kunnen het in ieder geval prima betalen).

Zelf sta ik ook wel eens een maand rood: ik heb een aparte girorekening voor de vaste lasten waar iedere maand hetzelfde bedrag naar overgeboekt wordt. Over het hele jaar klopt het keurig en blijft er zelfs ieder jaar wat geld over op die rekening, maar omdat veel zaken niet regelmatig over het jaar verdeeld betaald worden (denk aan contributies, abonnementen, gemeentelijke belastingen, waterschap en dergelijke) komt het ieder jaar wel een keer voor dat er tijdelijk een tekort ontstaat. En dat lijkt mij toch geen reden om mij maar te registreren als iemand die niet rond kan komen van zijn inkomen.

Toch is dat precies wat deze drie partijen willen. En dat lijkt me eerder voor extra problemen te gaan zorgen dan dat het bij gaat dragen aan de oplossing van het probleem waar het om gaat.

Geen opmerkingen: