woensdag, juni 06, 2007

Professioneel?

Als voorbereiding op de vervanging van de pc ben ik me wat aan het oriënteren geweest. Eén ding werd me al snel duidelijk: de Access databases met ondermeer mijn muziekcollectie, de vlinderwaarnemingen en een deel van de boekencollectie gingen een probleem op leveren.

Access zit namelijk alleen nog maar in Office Professional. En hoewel ik er geen bezwaar tegen heb de zaken professioneel aan te pakken heb ik er geen zin in daar € 349 voor uit te geven. Dan maar amateuristisch en de veel goedkopere basisuitvoering van Office op de nieuwe pc. Maar wat dan met de databases?

Met wat lees en zoekwerk ben ik er uit gekomen: de gegevens kunnen in Excell (dat wel in de basis uitvoering van Office zit) werkbladen gekopieerd worden. Daar ben ik dus vanavavon(nacht) een tijdlang mee bezig geweest en inmiddels zijn de databases omgetoverd in Excell werkbladen. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik die zo aan moet passen dat ik weer de rapporten en overzichten er uit kan halen die ik wens en hoe ik de subtabellen met codes, namen e.d. die het invullen van een en ander zo fraai vergemakkelijkten weer werkend krijg.

Zal ook wel weer lukken uiteindelijk, in ieder geval hoef ik niet alle gegevens opnieuw in te gaan voeren. Als laatste heb ik de databases er af gegooid en "even" een nieuwe back-up gemaakt van de huidige situatie (gezien dat ik de conversies van Access naar Excell en de back-up diverse keren opnieuw moest beginnen omdat de boel weer eens vast liep of de pc spontaan besloot een herstart uit te voeren naar mijn inschatting geen onverstandig idee).

Alleen lijkt het me achteraf niet handig (als het al mogelijk zou zijn) om de back-up terug te zetten op de nieuwe pc, morgen dus eerst maar eens zien dat ik een externe harde schijf krijg (toch iets dat ik al wilde hebben om al mijn muziek op te gooien) en daar niet een back-up maar een image van de hele schijf opgooien. Lijkt me ook bij het overzetten van de diverse bestanden naar de nieuwe pc wel zo makkelijk werken.

Maar eerst ga ik nu toch nog maar een paar uurtjes slapen.

Geen opmerkingen: