maandag, juli 09, 2007

Het kost wat...

..., vooral moeite. Maar dan heb je ook wat.

Een pc met dualcoreprocessor, 2 GB, ingebouwd multicardreader, 7 usb poorten (de usb-hub kan aan de kant), 320 Gb harddisc( 4 keer zoveel als in de oude, hoe ik dat ooit vol moet krijgen?), dvd-brander (had ik ook nog niet, geen idee trouwens wat ik er mee moet: cd'tjes waren mij goed genoeg), een speakerset met een aparte box voor de lage tonen(waar ik steeds mijn tenen tegen stoot, toch eens zien waar ik die nog ergens anders kwijt kan) en nog wat losse zaken.

Met daarop Windows XP, Office 2007, Panda voor de virusbescherming, nog wat handige programma's en ik heb er gelijk Corel Paint Shop Pro Photo XI op laten zetten (het programma dat ik gebruikte werd ooit bij een boek over digitalefotobewerking geleverd en vond ik niet altijd even goed en gebruiksvriendelijk).

Dan heb je ook het nodige werk om de oude computer helemaal schoon te maken zodat iemand niet tegen vertrouwelijke informatie als belastingaangiftes en wachtwoorden aan kan lopen of mijn email ophalen.

En dan natuurlijk het instellen van van alles en nog wat. Zo wilde ik vanmiddag wat afdrukken en bleek dat maar niet te lukken. Blijkt dat de eerste keus van Office is om als printer hun eigen documentverwerker op te geven die het naar een bestand weg wil schrijven. Nu print hij weer gewoon naar de HP Descjet. De email is weer correct ingesteld (ik heb mezelf maar wat mailtjes naar de verschillende adressen gestuurd en die kwamen keurig aan). Alle apparatuur is weer aangesloten. De programma's die ik zelf al had (zoals de Vlinderencyclopedie en wat muziekbewerkingsprogramma's en het handige tooltje om screenprints te maken (freeware van Gadwin, was dus kwestie van de nieuwste versie downloaden) staan er allemaal weer op.

En wat je dan uiteindelijk hebt is last van je rug en van je ogen van 2 dagen achter de computer hangen (en een gat van € 1000 in je bankrekening). Maar nog belangrijker: een PC die "al" twee dagen zonder één enkele spontane herstart functioneert en dat is, na een exemplaar dat een keer of twintig per dag dat soort grappen had en anders het programma waar je mee bezig was wel spontaan afsloot, echt een verademing die deze aderlating wat mij betreft toch wel waard is.

Geen opmerkingen: