maandag, oktober 15, 2007

....dag.

Moederdag, Vaderdag, Dierendag, Secretaressedag. Sommige zaken pikken zelfs maar gelijk een hele week in: Boekenweek, Platenweek (of heet dat tegenwoordig CD-week?)(ik ben er inmiddels uit denk ik: het zijn kennelijk nog steeds platen, maar het is nu een tiendaagse, een week was al niet genoeg meer) om er maar eens een paar te noemen. Waar is tegenwoordig eigenlijk nog niet minimaal één dag voor? Bestaat er eigenlijk nog wel een dag die niet ergens aan gewijd is? En levert zo'n dag eigenlijk wel wat op voor hetgeen of degenen waar hij aan gewijd is? Zomaar wat vragen die bij mij opkwamen toen ik hoorde over World Blog Action Day.

Wat dan de bedoeling is van die dag zullen verschillende lezers zich misschien afvragen. Wel, het is de bedoeling dat vandaag wereldwijd bloggers aandacht geven aan het milieu in een log. Nu heeft alles wat groeit en bloeit al sinds het begin van de jaren '60 mijn belangstelling en ook zaken die daar invloed op hebben ontsnappen niet aan mijn aandacht. Er is niet voor niets een label "Natuur en milieu" aanwezig op dit blog.

Maar heeft het zin om daar vandaag nu extra aandacht aan te besteden in plaats van dat gewoon te doen als er iets over dit onderwerp in het nieuws is? Tenslotte is het eigenlijk wat contra-produktief. Om dit logje te schrijven heb ik immers de pc en de monitor aan moeten zetten, er zit een CD in de speler, er brandt een (spaar)lamp omdat ik anders niets zie op het toetsenbord en er zijn al heel wat andere electrische apparaten gebruikt vanmorgen. En ook jullie zitten dit te lezen achter een pc, een monitor en misschien wel met een kopje koffie uit de Senseo naast je.

Al dat energie verbruik is helemaal niet zo goed voor het milieu, dus eigenlijk zou het veel beter zijn als al die loggers die hier aan mee doen zouden besluiten vandaag nu eens helemaal niet te loggen en vandaag eens geen stroom te gebruiken.

Dat zou ze nog behoorlijk tegenvallen. We zijn hier zolangzamerhand zo gewend aan ons energiegebruik dat we ons van een groot gedeelte ervan niet eens meer zo bewust zijn. Pas als je zonder electriciteit zit merk je hoe veel en vaak je die gebruikt en zelfs nodig hebt (of denkt te hebben).

Doe voor de aardigheid eens alle lampen, je pc en toebehoren, je stereo, tv etc. uit en ga dan eens kijken hoe snel de meter nog steeds draait. Staat hij stil? Dan ben je ongetwijfeld een zeer uitzonderlijk mens. Waarschijnlijker is dat hij nog steeds aardig vlot ronddraait. Probeer maar eens uit te vogelen waar dat door komt.

De vriezer en de koelkast zullen velen nog wel kunnen verzinnen. Maar die draadloze telefoon? Dat wekkerradiootje op de slaapkamer, het klokje in magnetron, stereo, oven etcetera? Ik denk dat velen zelfs nog ergens een lader vergeten zijn van het een of ander.

Misschien moet ik vandaag maar eens vooral aandacht geven aan dat onbewuste van ons energieverbruik. Want hoe kun je ergens verstandiger mee omgaan als je niet eens de volle omvang kent?

Maar dat heb ik geloof ik al gedaan. Dus voordat ik nog meer milieuschade veroorzaak zal ik hier maar een punt achter zetten: .

Geen opmerkingen: