maandag, november 19, 2007

Compensatie?

Ik had al eerder mijn twijfels geuit over de effectiviteit van bomen planten ter compensatie van de CO2 uitstoot. Zie bijvoorbeeld bij dit logje bij Rob Hamilton.

Ik blijkt niet de enige te zijn: vanavond werd hieraan aandacht besteedt in Radar, waarbij dezelfde argumenten die ik bij Rob aanvoerdde ook ten tonele werden gebracht. Er blijkt echter nog iets meer aan de hand: de volgens deze organisaties te compenseren hoeveelheden uitstoot blijken voor exact dezelfde reis nogal opmerkelijke verschillen te vertonen.Bovendien blijkt van het geld dat de organisaties die zich bezighouden met "Bomen voor CO2" projecten ontvangen een buitengewoon groot deel (tot driekwart!) helemaal niet in bomen geïnvesteerd te worden maar op te gaan aan kosten van de organisaties.

En dan vraag ik me dus af hoeveel CO2 er eigenlijk vrij zou komen bij die kennelijk behoorlijk uitgebreide en kostbare activiteiten van die organisaties.

Geen opmerkingen: