dinsdag, november 13, 2007

Koekje erbij?

Natuurlijk, graag zelfs. Maar waarom moet het weer van eigen deeg?

Zojuist ontving ik de envelop met de gegevens van mijn ziektekostenverzekring voor volgend jaar. De premie van de basisverzekering gaat omlaag. Die van de aanvullende verzekering net zo hard omhoog. Uiteindelijk ga ik er € 1,30 per maand op vooruit.

Leuk, alleen schiet het niet echt op. Ik krijg namelijk wel te maken met dat verplichte eigen risico van € 150,-- dat in de plaats komt van de noclaim korting van € 255,-- waar ik niets aan had. Gelukkig val ik als getransplanteerde onder de chronisch zieken die een compensatie krijgen van € 47,--. Even tellen: 47 + 12 x 1,30 - 150 = min 87,40. Schiet niet echt op.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als de aftrek ziektekosten. Waaronder ik dus dat eigen risico en de stijging van de aanvullende premie op kan voeren. Alleen is nog niet duidelijk hoe daarin die tegemoetkoming wordt verrekend. Kan ik 150 aftrekken of 150 - 47? Uitgaande van het laatste levert het een extra aftrekpost op van 47,40 aan hogere aanvullende premie en 103 aan eigen risico. Als ik dat eigen risico kwijt ben aan kosten die onder de specifieke ziektekosten vallen komt daar ook de vermenigvuldigingsfactor nog eens overheen. Heb ik toch een extra aftrekpost van ruim € 250 wat een extra teruggave op zal leveren van ongeveer € 100. Valt het uiteindelijk toch nog mee.

Voor mij dan. Iemand die voorheen geen of weinig ziektekosten had ziet zijn teruggave noclaim verdwijnen en krijgt geen tegemoetkoming van € 47,--. En als hij geen kosten heeft die onder het eigen risico vallen is er aan extra aftrekposten ook niets terug te verdienen. Het ontzien van de chronisch zieken lijkt vooralsnog redelijk gelukt (hoe dat met de voorzegde wijzigingen van de aftrekbaarheid van diverse posten uiteindelijk uit gaat pakken is nog even afwachten) maar voor anderen betekend het gewoon dat de verzekeringsmaatschappijen in één klap de bij de invoering van het nieuwe stelsel in de concurrentiestrijd te laag vastgestelde premies recht hebben kunnen trekken zonder dat het veel mensen op zal vallen.

Nog vreemder wordt het echter met een uitbreiding van het basispakket: de anticonceptiepil wordt nu wel weer vergoedt. Iemand die geen verdere kosten heeft schiet daar echter niets mee op: voorheen zat die pil eventueel in het aanvullende pakket of werd zelf betaald en had in ieder geval geen invloed op de noclaim. Nu valt hij onder de basisverzekering en dus ook onder het verplichte eigenrisico. Zodat hij hoewel hij terug opgenomen is in het pakket nog steeds door de gebruikster zelf betaald wordt.

Iemand nog een koekje?

Geen opmerkingen: