woensdag, juli 30, 2008

Aanloopgast.

Ik heb de laatste tijd bij andere logs waarin een kat ter sprake kwam al een paar keer melding gemaakt van hem (haar? ik vind dat bij katten een stuk lastiger te onderscheiden dan bij mensen en ik voel ook geen dringende behoefte het uit te zoeken). Mijn aanloopgast die ondanks dat ik helemaal geen katteneten in huis heb trouw langs blijft komen.

Waarom hij het hier zo gezellig lijkt te vinden is mij een raadsel. Min kwam gisteren in de reacties met de suggestie dat hij misschien gewoon een rol wilde spelen op mijn/in een log.

Het probleem daarbij is echter dat deze gast wat erg nieuwsgierig is en voortdurend probeert zijn kop in de camera te steken. Hij heeft kennelijk een aparte opvatting over goed in beeld komen. Na een fotosessie van een uur is het vanmorgen toch gelukt een stuk of tien toonbare foto's te maken, waarvan jullie er hier dus 3 te zien krijgen ter illustatie van het verhaal.

Het begon afgelopen jaar toen deze gast af en toe een droog plekje zocht in het voederhuisje voor de vogels naast de achterdeur. De laatste twee maanden is er echter geen sprake meer van af en toe: zodra ik 's morgens de tuin inloop komt hij tussen de struiken vandaan op me af gelopen of roept met een luid mrrriaaauauw een goedemorgen in mijn oor vanuit het voederhokje.

Daarna volgt een periode van voor de voeten lopen, het huis verkennen en kopjes geven. Opgepakt worden of op schoot zitten wordt echter als "not done" beschouwt, en aangezien meneer over overtuigende argumenten beschikt laat ik hem verder maar.

Aanhalen mag dan weer wel en levert een diep, tevreden, snorgeluid op. Het moet echter niet te ver doorgevoerd worden: al snel heeft meneer er genoeg van en laat dat blijken door de lippen iets op te trekken, de oren wat achterover te leggen en alvast een poot op te heffen. Als dat niet helpt zijn er andere middelen voorhanden en gaan de handschoenen echt af.

Geen idee wat ik met het beestje aanmoet, vermoedelijk denkt hij trouwens hetzelfde over mij: wat moet je met personeel dat goed luisterd maar vervolgens niet doet wat je vraagt? Toch is zo'n vaste bezoeker die je even goedemorgen komt wensen en af en toe in de loop van de dag ook nog even aanloopt best gezellig.

Geen reden dus voor schrikdraad, tuinslang of wat dan ook: deze bezoeker graaft niet mijn zaaibedden overhoop en laat niet zijn boodschappen achter tussen de groente(iets wat de katten van mijn vorige buren wel regelmatig presteerden). Hij mag blijven. Als hij zijn eten maar gewoon thuis haalt.

P.S. Als ik de blik in de ogen op sommige foto's zie ga ik zomaar vermoeden dat het gedonder met flitslicht ook niet helemaal beviel.


Geen opmerkingen: