vrijdag, augustus 01, 2008

Badmees(ter).


De zwarte kat is niet het enige bezoek in en om huis en omdat ik toch bezig was met fotograferen van Zwarte Piet ( ja, ik heb het beestje maar een naam gegeven) heb ik wat van de andere gasten ook maar op de foto gezet. Overal in de tuin zijn hommels en andere insecten te vinden, zoals deze zweefvlieg die een tijdelijke rustplaats zocht op een bloem van de lavatera. Ook de guldenroede wordt druk bezocht door voornamelijk (zweef)vliegen.

Graag had ik ook wat foto's geplaatst van andere gevleugelde bezoekers maar de vlinders laten het dit jaar tot nu toe behoorlijk afweten. Ondanks drie grote vlinderstruiken in de tuin zie ik op sommige dagen niet een vlinder en de beste dag is vooralsnog een dag waarop ik vijf vlinders van vier verschillende soorten zag. En het ligt bepaald niet aan mijn vlinderstruiken: ik weet hier in de buurt de meeste vlinderstruiken en andere vlinders aantrekkende planten wel te staan en ook daar is nauwelijks een vlinder te bekennen. Sommige vlinderstruiken zijn zelfs al weer uitgebloeid zonder dat ik er ooit een vlinder op gezien heb. Hopelijk komen de vlinders alsnog nu het wat langer achter elkaar beter weer is.

Toch kan ik nog een gevleugelde bezoeker laten zien: een van de vaste bezoekers van de drink/badderschaal voor de vogels. Ook de mussen maken daar gretig gebruik van maar lieten zich gisteren niet zien. De koolmezen zijn vaste bezoekers van die schaal, in tegenstelling tot de pimpelmezen die ik ook dagelijks in de tuin heb maar die er totaal geen belangstelling voor lijken te hebben. Ik heb nog geprobeerd die pimpelmezen op de foto te zetten terwijl ze van de zonnepitten en gehakte pinda's zaten te snoepen, maar het bakje waar die in zitten staat in een soort kooi om grotere vogels als spreeuwen - die het bakje in een paar minuten leeg weten te eten - te weren. Dat vond ik er niet uit zien met die tralies er voor en omdat ik vanuit het zonlicht de schaduw in de kooi in fotografeerde bleef er van de kleuren ook weinig over. Ik doe binnenkort wel een nieuwe poging met de flitser erbij als ze op de pindafeeder zitten.

Het zijn trouwens bazige beestjes: als er een bij het badje of het voer zit worden alle andere mezen er luid en duidelijk op gewezen dat ze maar even op hun beurt moeten wachten. Mussen zijn wat dat betreft veel meer gezelschapsdieren en zitten vaak met vijf of zelfs tien tegelijk te eten of te drinken en badderen.

Geen opmerkingen: