maandag, juli 21, 2008

Val kabinet gewenst.

Maar niet wenselijk.

Rond het begin van het zomerreces kwam in het nieuws dat 60% van de kiezers hoopt dat het kabinet in het komende jaar ten val komt.

Dat lijkt me echter bepaald niet wenselijk: volgens de zetelverdeling in dat bericht - en nog meer volgens die verdeling in dit bericht - konden nieuwe verkiezingen op dit moment wel eens tot Belgische toestanden leiden en een eindeloze formatieperiode tot gevolg hebben. Hoe je het ook combineert zullen er in de huidige situatie minimaal vier partijen nodig zijn - en zonder het CDA zelfs minimaal vijf - om een meerderheid te vormen en gezien de animositeit tussen nogal wat partijen ben ik bang dat dat een legpuzzel met niet passende stukjes wordt.

Wat mij betreft mag dit kabinet dus nog wel even blijven zitten. Overigens niet omdat ik nu zo blij met ze ben, dat ben ik allesbehalve, maar omdat de kans momenteel wel erg groot is dat anders vooral erger is.

Waarbij wat mij betreft het feit dat ondanks verlies het CDA de grootste partij blijft - en feitelijk onmisbaar om nog enige kans op een werkbare coalitie te maken - een extra reden is om nog maar even niet op nieuwe verkiezingen aan te sturen.

Geen opmerkingen: