dinsdag, december 30, 2008

Ik ben er klaar mee voor.

Vanmiddag nog even de laatste inkopen gedaan: bananen (die haal ik liefst zo vers mogelijk), een pak melk en voor de zekerheid nog maar een busje kaneel.

Inmiddels is de keuken alvast wat voorbewerkt: Kranten op de tafel in de woonkamer, frituurpan (de nieuwe die minder geschikt is voor het bakwerk van morgen door het element onderin de pan) naar de kamer samen met het koffiezetapparaat, de theedozen, de waterkoker en nog wat losse spullen die op het aanrecht en dergelijke rondzwierven zodat ik zoveel mogelijk vrij werkoppervlak heb.

Het gasfornuis en het stuk keukenblad daarnaast alvast bedekt met kranten tegen het knoeien met beslag en het spetten van de olie. Beslagkommen alvast uit de kast getrokken, mixer klaargezet, maatbeker idem en de ingrediënten overzichtelijk achterop het aanrecht klaar gezet. De oude frituurpan van boven gehaald en alvast gevuld met twee liter olie. De krenten en rozijnen zijn gewassen en hebben twee uur in de week gestaan en mogen tot morgenochtend uitlekken in een vergiet zodat ik niet al direct een doornatte theedoek heb als ik ze wat droog wil wrijven.

Ik ben klaar voor het grote bakfestijn van morgen. Om zeven uur op, even ontbijten en dan eerst maar aan de gang met het schillen en snijden van de goudreinetten en het uit het blik halen van de ananasschijven zodat die even goed uit kunnen lekken.

Daarna aan de slag met de eerste portie beslag: voor de naturel oliebollen. Terwijl ik die aan het bakken ben maak ik in de tweede beslagkom al de volgende portie klaar voor de krenten/rozijnenbollen.

Als die klaar zijn wordt het tijd om de frituurpan uit te doen zodat de olie af kan koelen voor het verversen terwijl ik de beslagkommen schoonmaak alvorens met het flappenbeslag te beginnen. Tegen de tijd dat ook die allemaal gebakken zijn zal het wel weer tussen drie en vier uur zijn en is het tijd om naar mijn het oudejaar-uitzit-adres te vertrekken met twee loodzware tassen vol met baksels en twee bussen poedersuiker.

Ik denk dus niet dat ik morgen nog in de gelegenheid ben hier nog een logje te plaatsen dus plaats ik hief maar gelijk mijn wensen:

Ik hoop dat iedereen terug kan zien op een goed jaar en vooruit kan zien naar nog veel minstens zo goede jaren.

Ik hoop dat iedereen een goede jaarwisseling heeft, zonder maagklachten door teveel oliebollen, zonder brandwonden van het vuurwerk en zonder verdwaalt te raken in de verwachte mist zodat we met zijn allen goed aan het nieuwe jaar kunnen beginnen.

Geen opmerkingen: