maandag, december 22, 2008

Oliebollen.

Jetske plaatste eerder deze week een log over kniepertjes en een oud receptenboek van haar grootvader. Dat leidde tot een vraag van Hendrika of er ook een recept voor oliebollen in dat recepten boek stond.

Nu bak ik ieder jaar een grote hoeveelheid oliebollen en aanverwante artikelen dus ik meldde maar vast dat ik eventueel wel een recept had dat niet begon met "Koop een pak oliebollenmix...". Nu blijkt dus dat oliebollen niet in de collectie recepten begrepen is en voel ik mij genoodzaakt mijn recept dan maar hier neer te gooien. Ik ga niet zover terug dat ik net als mijn moeder een emmer beslag maak met behulp van gist die vervolgens een hele tijd afgedekt naast de kachel moet staan om te rijzen, maar ik en de vrienden (die met 8 kinderen) waarvoor ik ieder jaar aan het bakken sla vinden ze toch steeds zeer geslaagd.

Benodigd (afhankelijk van hoe groot je de bollen maakt voor circa 10 naturel of 15 gevulde oliebollen): 250 gram zelfrijzend bakmeel, 2 eieren, 1,5 deciliter melk, geraspte schil van 1 citroen (of 1 dessertlepel citroenrasp van b.v. Dr. Oetker). Voor gevulde bollen nog 150 gram rozijnen (of half om half rozijnen en krenten) en 50 gram gesneden sukade. Sommige mensen zijn minder dol op sukade, die kun je weg laten, verhoog dan de rozijnen/krenten tot 200 gram. Verder nodig: frituurvet/olie (ik gebruik zelf bij voorkeur zonnebloemolie)en een (frituur)pan die voldoende diep is (NB een frituurpan waar het verwarmingselement zich in de pan bevindt is niet geschikt, de bollen zinken eerst naar de bodem en zouden dan aan het element vast bakken), poedersuiker.

Was voor de gevulde bollen de rozijnen en eventueel krenten goed en laat ze enige tijd weken in water, droog ze daarna zo goed mogelijk af in een schone theedoek.

Maak een beslag van bloem, eieren, melk en citroenschil. Voeg voor gevulde bollen als laatst rozijnen/krenten/sukade toe. Je hoort nu een taai/stroperig maar glad beslag te hebben.

Verwarm de olie/het vet tot 190 graden. (verwijder het frituurmandje!),houdt twee lepels even in de hete olie en schep met een van de lepels een schep beslag uit de kom. Dompel deze in de olie en schuif het beslag met de tweede lepel los van de lepel. Doe niet meer bollen tegelijk in de pan dan er makkelijk naast elkaar kunnen liggen. Vergeet niet voor je een volgende portie in de pan doet de lepels eerst weer even in de olie te houden, dat voorkomt dat het beslag al te veel aan de lepels kleeft.

De oliebollen zullen na enige tijd uit zichzelf keren, gebeurd dit niet door bijvoorbeeld een onregelmatige vorm help ze dan even. De oliebollen zijn klaar op het moment dat ze rondom goudbruin zijn. Schep ze met een schuimspaan of spatel (voorkomt dat je veel olie mee schept) uit de olie en leg ze op een met keukenpapier bedekte schaal om ze uit te laten lekken.

Voor het opdienen flink bestrooien met poedersuiker en dan goedgevuld het nieuwe jaar in.

NB: Als je een grote hoeveelheid nodig hebt verdient het aanbeveling het vet/de olie een keer te wisselen. Ik ververs het zelf na circa 12 porties (dat is in mijn pan 60 a 70 bollen)

Geen opmerkingen: