dinsdag, februari 03, 2009

Keukenlaatjes.

Plato had zich laten verleiden tot een discussie over keukenlaatjes die er uiteindelijk in resulteerde dat zijn rechter keukenlaatje op zijn log werd getoond. Al snel gevolgt door de rest van de keuken. Ik kon het niet laten mij ook in de discussie over dat laatje van Plato te mengen, met tot gevolg dat ik nu opgescheept zit met het verzoek ook mijn keukenlaatje maar eens aan den volke te vertonen.

Prima, maar dan zet ik gelijk de rest van de keuken er ook bij. Dan hoef ik in ieder geval niet net als Plato het logje nog urenlang uit te breiden met steeds meer foto's. Vannacht om half twee was ik dus druk bezig de onderstaande reeks vast te leggen.

Het rechterlaatje dus. Daar is niet zo heel veel bijzonders in te zien: bestek en handige hulpjes. Links de messen, links midden de lepels, rechtsmidden de vorken en rechts de opscheplepels, kaasschaaf, aspergeschiller, knoflookpers,flessenopenscheurder, minivleesbijltje en een hulpje voor het openen van potten (even het randje opwippen zodat er wat lucht in kan en de pot gaat simpel open). Vooraan dan nog een vakje met aardappelschilmesjes, theezeefje, thee-ei, en een ding dat erg handig zou moeten zijn om lastige doppen van flessen, potten enz. los te krijgen maar dat niet echt is.

Het linkerlaatje is wat rommeliger. Hierin de grote messen (die gelukkig de andere rommel die er onder ligt - zoals maatschepjes, flessenuithaler, bakkwasten e.d. - wat aan het oog onttrekken), een bakje met sluitclips en -strips, rollen boterham- en diepvrieszakjes en diverse andere zaken waarvan ik soms zelf niet wist dat ik ze had en dat ze daar lagen.



Om de vraag waar het grote bestek is gelijk maar voor te zijn vervolgens een foto van de hoek waar dat aan haakjes aan het plafond hangt, boven het kruidenrekje (te klein, in het rechterbovenkastje staan nog meer kruiden) en de houder voor de keukenrol, alufolie en vershoudfolie. Zoals jullie zien heb ik niet speciaal opgeruimd voor de foto: de afwas - van het roerei dat ik om een uur of elf nog even had klaargemaakt - staat nog op het aanrecht (ik blij dat gistermiddag de huishoudelijke hulp was geweest)

Aan de ander kant van het aanrecht is de magnetron te vinden. Een bejaard exemplaar en een van de eerste combimagnetrons. De grill doet het inmiddels niet zo best meer, maar toch wil ik hem niet kwijt: deze heeft een roterende antenne in plaats van een draaiplateu waardoor je de ruimte veel effectiever - tot in de hoeken als je dat wilt - kunt benutten, wat vooral bij ovenschotels wel zo handig is. In de hoge kast daarnaast staat het serviesgoed, in de kastjes erboven de collectie ovenschalen, de weegschaal en de bakblikken voor cake, taart enzovoort.

Aan de overkant in de keuken zijn de koel- en vrieskast te vinden met daarboven een blad met het gasstel, de friteuse en het Senseo-apparaat. In de vensterbank nog een paar onaangebroken pakken koffie pads en boven op de afzuigkap het keukenklokje en wat losse rommeltjes als een leeg eierdoosje.




Dan zijn er nog de onderkastjes. De rechter bevatten het schoonmaakmateriaal: emmers, een stapel huishouddoekjes en een uitgebreide collectie schoonmaakmiddelen, terwijl in een van die kastjes een plank is gereserverd voor twee wokpannen met toebehoren. In de linkerkastjes de pannencollectie, een stuk of zeven koekenpannen in diverse maten en dieptes,snijplanken, rechthoekige ovenschalen, de rekjes om de spullen in de oven op hoogte te brengen, een hapjespan, steengrill, gourmetset en een rol bakpapier die te groot is voor de laatjes.

Ik ga mijn keuken hier natuurlijk niet breed uitgemeten (dat kan helemaal niet, hij is niet breed - niet lang ook trouwens: met 2,5 bij 2,5 meter maak ik al een optimistische schatting) in beeld brengen, maar wie zijn/haar nieuwsgierigheid niet kan bedwingen kan natuurlijk even op de foto's klikken voor een groter beeld.

Geen opmerkingen: