woensdag, februari 04, 2009

Wisseltruc.

Maandag ontving ik de bekende blauwe enveloppe met het aangifteformulier en het verzoek dat voor 1 april ingevuld terug te sturen. Prima, de meeste gegevens heb ik al op een rijtje, alleen van een bank moet ik nog het benodigde overzicht per 31 december ontvangen.

Ik heb de al bekende gegevens alvast ingevuld en kwam daarbij tot een vervelende ontdekking.

In 2007 is de WAO uitkering verhoogd van 70 naar 75%. Dat compenseerde niet eens de gevolgen van het loslaten van de koppeling van de uitkering gedurende een aantal jaren, maar het was altijd nog beter dan niets. Nu kom ik echter tot de ontdekking dat het voor mij uiteindelijk toch als niets uitpakt.

Wat is het geval? Ik heb nogal wat kosten die onder de specifieke ziektekosten vallen en daarvoor had ik altijd recht op de verhoging van 113%. Voor die verhoging geldt echter een grens aan het inkomen en dat is een zeer abrupte grens: een euro eronder en je hebt recht op die verhoging, een euro erboven en dat recht is gelijk helemaal weg. Dankzij de verhoging van de WAO blijkt ik over 2008 net een paar honderd euro boven de grens te komen, dus weg verhoging van de aftrekpost. Met tot gevolg dat ik wat ik er per maand bij heb gekregen nu net zo hard weer in mag leveren in de vorm van een veel lagere aftrekpost en daardoor veel lagere teruggave.

Dat schiet niet echt op natuurlijk en heeft nog het meest weg van een voor de regering bijzonder geslaagde wisseltruc. Gelukkig hoef ik er geen droog brood om te gaan eten, alleen betaalde ik van de belastingteruggaves het onderhoud van mijn woning. Daar zal ik dus op een andere manier het geld voor bij elkaar moeten gaan sprokkelen of ik zal een jaartje langer moeten wachten tussen de schilderbeurten. En dan te bedenken dat het met ingang van dit jaar alleen maar nog minder wordt met de aftrekposten voor buitengewone lasten.

Geen opmerkingen: