zaterdag, februari 28, 2009

(Ont)spannend

Omdat ik donderdag geen haast had om terug bij de bus naar Drachten te komen heb ik tijdens de wandeling naar het station even een paar CD-winkels verkend om te zien wat ze zoal van Johnny Cash hadden. Het meeste was bekend werk, maar bij de tweede winkel kwam ik een DVD tegen die ik nog niet kende en dus zeker niet bezat.

Gisteren heb ik dus tijdens het knutselen aan de databases voor de administratie van wat kleine bedrijfjes zitten luisteren en met een half oog gekeken naar de DVD Cash for Kenya, een registratie van een live (benefiet) concert uit 1991 in Johnstown Pennsylvania bedoeld om geld in te zamelen voor een hospitaal in Nakuru Kenya. De nabestaanden van Johnny Cash hebben het nu op DVD uit laten brengen, waarbij de opbrengsten voor de nalatenschap van Cash rechtstreeks doorgesluisd worden naar dit nog steeds lopende project van dominee Jack Shaw.

Het optreden vond plaats midden in een drukke periode voor Cash met een lange reeks eigen shows afgewisseld met optredens van the Highwaymen (Cash, Kristofferson, Jennings en Nelson) en Cash ziet er op deze DVD duidelijk vermoeid uit terwijl zijn stem ook niet overal optimaal is. Toch is het een fraaie aanwinst voor de collectie met ook diverse nummers met June Carter en een blokje van vier nummers van The Carter Family (June, Helen en Anita) waarvan het laatste samen met John Carter Cash (de zoon van Johnny Cash).

Daarmee was de koek nog niet op: 's avonds bleek "Het uur van de wolf" een vol uur aandacht te geven aan het in Folsom Prison opgenomen album. Bijna allemaal bekend materiaal van vooral de DVD die ik nu op heb staan maar die veel uitgebreider is, maar omdat ik die DVD nu pas bekijk toch interessant. Helaas niet voorzien van live beelden uit Folsom maar van (meest zwart/wit) foto's van die optredens. En het kon niet op: in aansluiting daarop was via internet (www.cultura.nl) een documentaire te volgen over Nashville waarin Johnny Cash ook weer te bewonderen was met ondermeer een zeldzaam stukje van de opnamesessie met Bob Dylan.

Om het geheel af te ronden heb ik nu op de achtergrond de DVD draaien die deel uit maakt van de een paar maanden terug gekochte set met 2 cd's en een DVD van Folsom Prison. De cd's had ik al afgeluisterd en bevatten een volledige registratie van beide shows die in Folsom werden gegeven ( Sony/Columbia weet er wel geld uit te slepen: de afgelopen jaren verschenen steeds weer uitgebreidere versies van diverse eerder verschenen cd's met steeds weer een paar extra - niet eerder verschenen - nummers.Een prima methode om de die-hard fans zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Ik heb er een hekel aan, maar voel me toch steeds weer verplicht de volgende cd met weer een aantal nog niet uitgebrachte nummers aan te schaffen). De DVD duurt 2 uur en 10 minuten en dat komt mooi uit: de eerstvolgende afspraak voor een belastingaangifte heb ik om twee uur vanmiddag en dan is de DVD net afgelopen.

Geen opmerkingen: