dinsdag, augustus 11, 2009

Ondertussen in de tuin...

...gaat alles ook zijn gang. Vooral het onkruid dat me wel bezig weet te houden. Maar gelukkig doen ook de bloeiende planten en de groentes het goed. Alleen de tomaten en komkommers hebber er dit jaar om de een of andere reden niet zo veel zin in: tot nu toe heb ik nog maar twee komkommers kunnen oogsten en als ik zie wat er aan de tomatenplanten hangt mag ik blij zijn als ik van de vier planten samen vier kilo haal: een hoeveelheid die ik andere jaren wel eens met gemak van een enkele plant kon halen. Dat wordt dus waarschijnlijk dit jaar geen tomatenpuree/soep in de vriezer.

De worteltjes en bietjes doen het echter prima en ik heb al vele maaltjes andijvie en sla van eigen tuin verorberd. De koolrabi heeft ook best gesmaakt maar is inmiddels op (moest ook wel: bij al te warm weer willen die al snel nogal stug worden). Momenteel hangt de eerste portie boontjes vol dus dat wordt later deze week smullen en invriezen, de volgende twee series die met tussenpozen van een week of drie geplant zijn lijken zich dit jaar gelukkig keurig aan dat schema te houden: de tweede serie is net uitgebloeid en de derde serie begint net in bloei te komen.



Er staan nu nog 3 kroppen sla en 5 kroppen andijvie: voor ik eind volgende week op vakantie ga zal ik er nog wat bij zetten.

Ook de bloeiende planten doen het goed: de lathyrus is ontzettend groot geworden en blijkt een prima trekpleister voor citroenvlnder, op de afrikaantjes en liatris komen vooral kleine vossen af en de lavendel wordt voornamelijk door witjes bezocht. De vlinderstruiken spannen echter de kroon en voor het eerst sinds jaren kan ik af en toe tientallen vlinders tegelijk tellen.

Dagpauwogen, atalanta's, gehakkelde aurelia en 's avonds een heleboel gamma-uiltjes zorgen voor heel wat extra kleur. De kleine vos bezoekt de struiken af en toe ook met meer dan 10 tegelijk, maar het meeste bezoek komt toch van de distelvlinder waarvan er soms meer dan 20 op hetzelfde moment aanwezig zijn. Het zijn niet de aantallen van een jaar of tien geleden, toen ik regelmatig meer dan 100 of zelfs meer dan 150 vlinders kon tellen, maar het lijkt dit jaar gelukkig een stuk beter met de vlinders te gaan dan de afgelopen jaren. Toen haalde ik vaak op geen enkele dag meeer dan 10 vlinders tegelijk en vaak zelfs de vijf niet.

Terwijl ze juist voor een hoop beweging en kleur in de tuin zorgen. Vooral de distelvlinder met zijn uitbundige, bijna tropisch aandoende, kleuren mag ik graag fotograferen, waarbij zeker ook de onderkant niet vergeten mag worden die met al die "ogen" zeker het aanzien waard is.

Niet alleen vlinders weten de vlinderstruiken overigens te waarderen: het is rond en op de struiken ook een drukte van belang met zweefvliegen, bijen en hommels van klein tot groot. Ik vermaak me dus bij zonnig weer prima met mijn fototoestel in de aanslag, wachtend op net die ene kans om een beestje er op zijn fraaist op te zetten.

(Uiteraard zijn de foto's weer aanklikbaar voor een grotere weergave)

Geen opmerkingen: