maandag, augustus 10, 2009

Ook nog nagekomen.

Het beloofde fotoverslag van de Peije dei in Drachten was eveneens wat tussen wal en schip geraakt doordat ik een tijd geen logjes geplaatst had. Ook dat zal ik dus maar eens goed maken.

De Peije Dei - genoemd naar de laatste echte speelman Peije Rasp (echte naam Freerk de Jong 1879-1941) die ruim veertig jaar door Zuid-Oost Friesland zwierf en lokaal wereldberoemd was - is een jaarlijks terugkerend straatmuziekfestival in Drachten. Aan het Moleneind in Drachten staat het standbeeld van Peije.

Bij de eerste afleveringen van dit straatmuziekfestival was het nog zo dat van elke groep minstens één trekharmonica - het instrument van Peije - deel uit maakte. In de loop der jaren is het aanbod van muziek echter flink uitgebreid en tegenwoordig zijn vele genres vertegenwoordigd en maken ook levende standbeelden en dansdemonstraties deel uit van het programma. Dat het een succesformule is mag blijken uit het feit dat het festival dit jaar al voor de 34e keer werd georganiseerd.



Natuurlijk heb ik mij ook dankzij de andere podia - er waren er elf plus nog een aantal door het centrum rondtrekkende groepen - prima vermaakt op deze dag, maar mijn belangstelling ging vooral uit naar de optredens van Early Bird, een countryduo dat al zolang als ik hier woon vrijwel jaarlijks Drachten aandoet. Ik ben nu eenmaal een liefhebber van countrymuziek en zo veel kansen krijg ik niet om dat hier in de buurt live mee te maken. Early Bird biedt een zeer uitgebreid repertoire met nummers van zo ongeveer alle bekende country zangers en zangeressen, maar ook met eigen nummers. Bij een volgend logje zal ik wat meer op de inmiddels 46-jarige geschiedenis van Early Bird ingaan: ze waren namelijk afgelopen zaterdag weer te gast in Drachten.

Het kan trouwens niet op dit jaar: 10 oktober zijn ze alweer in Drachten (in het Fries Congres Centrum in Drachten vanaf 20.00 - zaal open 19.00 uur), wat tevens de jaarlijks fanclubdag is.

Geen opmerkingen: