woensdag, november 25, 2009

Ze sporen (nog steeds) niet in Drachten.

Al voordat ik hier kwam wonen werd er gesproken over "ooit" een spoorverbinding voor Drachten. Een nieuwjaarstunt leidde er toe dat er jarenlang een treinstel uit Duitsland in de gemeente Smallingerland viel te bewonderen. Een zweef-treinstel nog wel. Want dat zou het helemaal zijn. Drachten in een keer op de kaart met een zweeftreinverbinding.

Het is nooit wat geworden en inmiddels is dat treinstel allang weer terug naar de eigenaar. Vervolgens moest het de Zuiderzeelijn worden. Die werd vervolgens onderuit bezuinigd. Maar niet getreurd: er werd het Noorden wel een bedrag ter compensatie aangeboden. En dat kon dan mooi gebruikt worden om in ieder geval een spoorverbinding tussen Heerenveen en Groningen tot stand te brengen.

Niet dat je er veel mee opschiet: er is al een prima busverbinding met die twee plaatsen en je moet ook als die trein er eenmaal is nog steeds overstappen in Heerenveen of Groningen. Bovendien komt het station volledig buiten Drachten te liggen aan de overkant van de A7.

Mijn reistijd zou er eerder langer dan korter door worden (ik hoop dus maar dat ze als het doorgaat wel de bestaande busverbinding handhaven). Nu kan ik inclusief de wandeling naar het busstation in minder dan 40 minuten in Heerenveen in de trein zitten. Dat treinstation zou voor mij niet te belopen zijn, met de fiets zou het gezien de hoeveelheid bagage die ik meestal mee moet slepen ook niet echt handig zijn en toch nog een rit van een kleine vijftien minuten opleveren, en een taxi nemen wordt financieel behoorlijk onaantrekkelijk. Zal dus uitdraaien op nog steeds de wandeling naar het busstation, daar op een bus naar het treinstation stappen en vervolgens naar Heerenveen boemelen (volgens het kaartje wordt er tussen Drachten en Heerenveen ook nog gestop bij Beetsterzwaag en Gorredijk.

Ik krijg dus een overstap extra (iets waar ik gezien de meestal meegesleepte bagage ook al niet dol op ben) en of het dan gaat lukken om nog steeds in veertig minuten in de trein te zitten in Heerenveen betwijfel ik ten zeerste.

Nu hebben ze hier wel vaker last van hoog-in-de-bol projecten en meestal denk ik dan "ze gaan hun gang maar". Smallingerland moet echter flink in de buidel tasten om een station aan dit lijntje te krijgen: 24 miljoen moet er opgehoest worden.

Dat bedrag kan volgens de lokale collegepartijen (PvdA, CDA en CU) simpel binnen gehaald worden: gewoon de OZB met 20% verhogen gedurende 12 jaar. Ik voel er echter niets voor om jarenlang een fors bedrag (dat door de jaarlijkse inflatiecorrectie alleen maar hoger wordt) te gaan betalen (gemiddeld zou de verhoging op € 200 per woning uitkomen!). Al helemaal niet als het voor iets is waar ik totaal niets mee opschiet.

Die twaalf jaar neem ik overigens ook met een flinke korrel zout: dat zal wel hetzelfde gaan als het fameuze kwartje van Kok op de benzineprijs. De lokale VVD vraagt zich zelfs af wat er gebeurd als het uiteindelijk allemaal niet doorgaat. Ze verwachten niet dat het geld dan netjes aan de burgers zal worden teruggeven. Of die 20% verhoging dan wel ongedaan gemaakt wordt daar zet ik dan zelf het vraagteken wel bij.

Overigens is het maar de vraag of het hierbij blijft: de begroting voor dit project is al opgelopen van 577 naar 729 miljoen en gezien de manier waarop dit soort projecten in Nederland pleegt te verlopen zal het daar ongetwijfeld niet bij blijven.

Als de collegepartijen dit doordrukken sporen die lui echt niet, als ik me blauw moet betalen voor iets totaal onzinnigs waar ik - en dat geldt waarschijnlijk voor het gros der Drachtenaren - totaal niets aan heb spoor ik net zo lief niet en pak ik de bus wel.

Geen opmerkingen: