maandag, december 21, 2009

Hoe heet de burgemeester van Wezel.....

Zoals sommigen al gezien hebben - en anderen vanzelf ontdekken zodra ze willen reageren - is het reactiegeval vervangen. Niet omdat het niet meer beviel overigens: Halo heeft de boel overgedragen met tot gevolg dat ik vanaf nu $ 9,95 per jaar moet betalen voor dit nieuwe reageer geval dat naar de naam ECHO luistert.

Om niet iedereen zelf het wiel uit te laten moeten vinden even een korte gebruiksaanwijzing:
Op het moment dat je op "comments" klikt verschijnt net als voorheen een pop-up, de indeling daarvan is echter nogal veranderd (om over het uiterlijk maar te zwijgen). Het reactieveld staat nu bovenaan en de recentste reactie staat bovenaan. Bovendien kan ik mijn reactie op jullie direct onder jullie reactie plaatsen.

Helemaal bovenaan staat een veld "From": hier vul je je naam in. Als je op het pijltje naast "From" klikt kun je je URL invullen (zie volgende alinea)

Daaronder staat als je je URL al eens aangemeld hebt een regel "ad another site", als je hier op het pijltje omlaag klikt krijg je een lijst met inlogmogelijkheden en kun je eventueel meer links onder je naam laten verschijnen. Je kunt een van de aangegeven mogelijkhedengebruiken als je een dergelijke account hebt, maar ook kiezen voor de optie "My site"/"My other site" en daar je URL invullen. Als het goed is hoef je dat maar een keer te doen en blijven die gegevens daarna behouden.

Daarna volgt het veld met de tekst "What's on your mind...": als je daar in klikt verdwijnt die tekst vanzelf en kun je de reactie ink(l)oppen en daarna op "Post" klikken om hem te plaatsen

Onder de knop "Follow" kun je emailnotification"(een emailbericht als er nieuwe reacties zijn) aan en uit zetten.

Er zijn ook wat extra mogelijkheden bij gekomen. Zoals het in je reactie opnemen van een foto of een youtube filmpje. Ook de voorraad smiley's is wat uitgebreider dan voorheen.

Als je met de muisaanwijzer op de naam boven een reactie gaat staan krijg je een pulldown menuutje waarmee je iemands profiel kunt bekijken (als hij dat heeft aangemaakt, ik vermoed dat niet veel mensen dat zullen doen) en daaronder kunt zien of ze de URL van hun log hebben ingevuld. Die URL kun je vervolgens aanklikken als je iemand op zijn eigen log wilt bezoeken.

Ik vind dit niet echt simpel, de oude manier bij Halo om links naar iemands eigen log te plaatsen was een stuk directer en wat mij betreft dus handiger.

Ach, je wint wat, je verliest wat. Ik wist echter zo snel geen andere oplossing en wilde toch ook mijn hele reactie-archief niet kwijt. En dat laatste zou wel gebeurd zijn als ik niet binnen twee weken had besloten om over te gaan op het nieuwe systeem. Weliswaar was er ook een mogelijkheid om gedurende die twee weken dat archief te exporteren, maar waar had ik dat op moeten slaan?

Hopelijk went het snel. En kan ik uiteindelijk de achtergrondkleur ook veranderen (sommigen vonden de oude kleur te donker, maar met de problemen die ik met mijn ogen heb is dit weer veel te licht).

Aanvulling: Ik heb het pop-up window inmiddels wat langer gemaakt zodat er meer dan een reactie in beeld is en wat smaller zodat het eventueel naar de zijkant kan worden geschoven om de tekst van het log tijdens het reageren in beeld te houden.

Geen opmerkingen: