donderdag, december 17, 2009

What the f.....?!

Een beetje sneeuw? Prachtig. Maar ze kunnen natuurlijk ook overdrijven. Gisteravond gaf de verkeersinformatie een waarschuwing voor 2 tot 5 centimeter. Dat is een mooie hoeveelheid, maar bleek een kleine onderschatting. Het weerbericht had het al beter, dat sprak van 10 tot 20 centimeter. De werkelijkheid is echter dat hier inmiddels ongeveer 30 centimeter ligt en dat er nog steeds meer bij komt. Ik heb op een punt waar de dunste laag sneeuw lag een lineaal in de sneeuw gestoken en die kwam tot 26 centimeter, op andere plaatsen ligt nog aanzienlijk meer en in een groot deel van de tuin zou ik niet genoeg hebben aan mijn lineaal van 30 centimeter.


Vannacht om een uur of half twee heb ik nog wat foto's gemaakt toen er ruim 10 centimeter lag. Ik voorzag toen al een probleem voor de vogels: de houder met een groot vetblok begon al aardig vol te sneeuwen en de houder met pinda's vertoonde al meer sneeuw dan pinda. Inmiddels is de vetblokhouder een grote bol sneeuw. De pindahouder hebben de vogeltjes kennelijk zelf van de ergste sneeuw ontdaan. Voer op de grond strooien heeft echter geen enkele zin want het sneeuwt nog steeds. Vanmorgen heb ik vanaf de bovenverdieping een foto van de omgeving gemaakt, om te laten zien dat het nog stevig sneeuwde heb ik dezelfde foto ook nog een keer met flits gemaakt.

Gelukkig voor de vogeltjes heb ik naast de achterdeur nog een voederplankje met dak. Daar is het momenteel een komen en gaan van koolmezen, pimpelmezen, mussen, merels, spreeuwen en zelfs het roodborstje dat gewoonlijk liever op de grond (en dan liefst nog onder struiken) op zoek gaat naar eten vertoonde zich nu in het voederhuisje.

Geen opmerkingen: