vrijdag, april 09, 2010

Opgeruimd staat netjes.

Omdat ik met mijn ogen niet te lang achter elkaar met de computer en papieren bezig kan zijn heb ik het goede weer van de afgelopen tijd ook kunnen gebruiken om de tuin wat op orde te brengen. Daar zit inmiddels goede voortgang in: afgestorven planten zijn geruimd, andere gesnoeid (alleen de vlinderstruiken moeten nog: daar wacht ik nog even mee tot ik goed kan zien waar ze weer sterk uitlopen), de bramen zijn van overjarige takken ontdaan, het lapje grond waar mijn groentes moeten komen is omgespit en twee delen van een oude spaanplaten kast die in huis vooral in de weg stond zijn naar de schuur verhuisd en herbergen nu de zakken met kalk, koemestkorrels, potgrond en dergelijke zodat ik ook in de schuur wat meer overzicht heb.

Ook binnenshuis ben ik de afgelopen tijd wat aan het (op)ruimen geweest. Die kast waarvan nu een deel in de schuur staat stond in de opslag/rommel/hobbykamer vooral in de weg te staan en ik had wat ruimte/planken nodig om het hobby materiaal en boeken van mijn moeder kwijt te kunnen. Zoals gezegd zijn twee delen naar de schuur verhuisd, het middendeel - met een uitklapbaar bureaublaadje - is met enkele welgemikte trappen in losse plankjes veranderd en ligt nu op het terras op vervoer te wachten. Het rommel/hobbyhok lijkt ineens de helft groter nu veel spul op 15 meter nieuwe (boeken)planken staat.

In de woonkamer had ik al eerder veel herinneringen van motortreffens en toertochten van de muur gehaald en in een doos gestopt die nu in voornoemd rommelhok staat. De vrijgekomen muuroppervlakken zijn inmiddels in beslag genomen door wat tijdens de Open Ateliers Oosterhout aangeschafte kunstwerkjes, waarover later meer (foei, nog steeds niet toegekomen aan al het fraais dat ik inmiddels bijna een half jaar geleden gefotografeerd heb).

Dan had ik ook nog twee banken in de kamer staan: een eigenbouw die ooit deel uitmaakte van de scheiding tussen voor en achterkamer en waarboven vroeger een rek zat waarin - tot Pluis de lapjeskat daar een eind aan maakte - klimplanten groeiden. Dat rek is inmiddels verdwenen om een wat ruimere indruk te geven als ik in de kamer zit, de bank is echter aard en nagelvast met de vloer en de daaronder liggende balken verbonden dus die blijft, ook omdat het met een lengte van 1,90 meter een prima plek is om lekker te luieren voor de tv. Een tweede bankstel bestaande uit een tweeëneenhalfzitter en een losse stoel nam een andere wand geheel in beslag en was nu mijn moeder niet meer komt logeren en dus geen bank om op te hangen meer nodig heeft wat overbodig. Deze is dus verdwenen naar de Kringloop en vervangen door een losse stoel die ook nog ergens nogal onnuttig in een hoekje stond te staan.

Probleem: op die bank stonden/lagen wel altijd mijn gitaren en om die nu naar de vloer te verhuizen met alle risico van aanvaringen met stofzuigers of natte dweilen vond ik niet zo'n geslaagd idee. De letterbak met kleine herinneringen, curiosa en prullaria die boven die bank hing is dus ook verdwenen zodat ik aan het vrijgekomen stuk muur een tweetal beugels kon plaatsen voor de gitaren. Alleen heb ik een deel van de nalatenschap van mijn moeder besteed aan de aanschaf van een broertje voor mijn na 30 jaar wat sleets wordende westerngitaar. Nu hangen er dus twee westerngitaren - de oude Ibanez en de nieuwe Aria AD80 Dreadnought - gebroederlijk naast elkaar aan de wand en moet ik nog maar eens op zoek naar een standaard voor de elektrische gitaar die voorlopig naar zijn koffer verbannen is.

Het ziet er allemaal wel een stuk ruimer én opgeruimder uit inmiddels. Nu zien of ik het zo kan houden: inmiddels staat op de salontafel namelijk alweer een aardige toren boeken die ik nog moet lezen en waarvoor ik waarschijnlijk toch weer op zoek zal moeten naar een hoekje waar nog wat boekenplanken geplaatst kunnen worden.

Ik vermaak me wel en houd er nog een opgeruimd gevoel bij ook.

Geen opmerkingen: