maandag, mei 24, 2010

Ilse DeLange.

De schouwburg in Drachten bestaat dit jaar 50 jaar. Een reden voor een kunstenaar om samen met de gemeente en wat sponsors de straten vol te kliederen met honderden beestjes die in eerste instantie een raadsel vormden, maar uiteindelijk met zijn allen op weg bleken naar de Lawei waar zich op het voorplein inmiddels zoveel er van verzameld hebben dat het een grote rode vlek is geworden. Iedereen betiteld die beestjes als mieren, dat zijn het echter niet: het zijn gewoon fantasiedieren.


















Mieren hebben namelijk, net als alle andere insecten, slechts drie delen aan het lichaam (kopstuk, borststuk en abdomen) terwijl bij de op de weg gekalkte beestjes een paar poten aan het borststuk zit terwijl twee verdere paren aan een extra lichaamsdeel tussen borststuk en abdomen zijn bevestigd. Lijkt me nogal onhandig lopen voor die beestjes, maar ach, het is kunst zullen we maar zeggen. Niet het soort kunst dat mij bijzonder aanspreekt (wat ook geldt voor het eerdere project van dezelfde kunstenaar waarbij de uit te graven vaart naar het centrum tegen een flink kostenplaatje blauw werd geschilderd), maar zolang het gesponsord wordt gaat hij zijn gang maar.


















Lange inleiding voor waar het eigenlijk om gaat: het gratis optreden van Ilse DeLange dat werd aangeboden door de Lawei ter gelegenheid van het vijftig-jarig jubileum. Ik heb er in eerste instantie ruim 300 foto's gemaakt. Na het weggooien van wat echt niets was bleven er daarvan nog 214 over. Na een grove selectie had ik er vervolgens 34 om hier te plaatsen. Nog steeds wat veel dus ben ik er nog een keer naar gaan kijken en heb ik er nu nog 19 over. En om daar een beetje tekstuele aankleding bij te krijgen moet ik toch wel voor een aardig lapje tekst zorgen.


Toen de carrière van Ilse begon bracht ze muziek die bij mij volledig in de smaak viel: country, in veel nummers overgoten met iets van een country-rock sausje. Later werd haar muziek steeds steviger en kwam deze voor mij steeds verder van country en country-rock - de muziekstijlen waar toch mijn voorkeur vooral naar uitgaat - vandaan te staan. Ze blijft echter een schitterende stem hebben dus ben ik vorige week donderdag toch maar gaan kijken.














































Het bleek uiteindelijk beslist de moeite waard. Weliswaar begon het concert een half uur later dan gepland omdat de man van de schouwburg beslist een toespraakje wilde houden maar eerst nog voor Youp in de schouwburg zelf iets moest regelen, maar daarna volgde anderhalf uur aaneengesloten muziek van Ilse en de uitgebreide band compleet met achtergrondzangeressen. Om twaalf uur was het dan wel afgelopen volgens de planning, maar ik vermoed zomaar dat de mensen die vinden dat hen een half uur Ilse DeLange is onthouden zich vergissen: van tien tot twaalf zou wel heel erg lang zijn geweest zonder pauze dus ik ga er van uit dat nu zonder pauze toch gewoon het geplande optreden geheel is gebracht. En anders hebben we nog niets te klagen: het was gratis en ik kan me voorstellen dat toch nog wel een klein beetje rekening moet worden gehouden met omwonenden in de wijde omtrek (gezien het volume dat uit de metershoge torens geluidsapparatuur kwam moet het optreden tot buiten Drachten te volgen zijn geweest).


Ook een flink aantal van de door mij zo gewaardeerde oudere nummers maakten deel uit van het optreden, hoewel ze wel wat steviger gebracht werden dan ik ze van de cd's ken. Ilse nam het grote podium volledig in beslag en had de grote massa mensen er voor volledig in haar ban. Er sprak een groot enthousiasme voor en plezier in het optreden uit de manier waarop ze het concert bracht en zich over het podium bewoog.










































Dat was gelijk ook de reden voor het mislukken van circa eenderde van de foto's: ik stond een meter of twintig van het podium en moest dus behoorlijk inzoomen om iets anders dan miniatuurpoppetjes in beeld te krijgen. Maximaal heb ik de volle 12x optische zoom gebruikt met op sommige momenten nog ongeveer de helft van de 4x digitale zoom erbij. Bij dergelijk inzoomen hoeft het onderwerp zich slechts heel weinig te verplaatsen om deels of zelfs geheel buiten beeld te verdwijnen. Doordat de camera en flitser zo in het donker net een fractie langer nodig hadden om zich in te stellen stond Ilse dus regelmatig al een meter verderop voordat de foto daadwerkelijk genomen werd.






De foto's zijn door het sterke inzoomen ook wat aan de grofkorrelige kant geworden. Het waas dat af en toe over de foto's lijkt te liggen komt hier echter niet door: dat werd veroorzaakt door de rookkanonnen die geregeld heel erg hun best deden om voor wat extra sfeer te zorgen. Ook de honderden kilo's spotlampen die op rond en boven het podium waren aangebracht zorgden geregeld voor aparte belichtingen en fraaie sfeerbeelden. Ik hoop dat jullie iets van de sfeer kunnen proeven in deze selectie uit de foto's. Ze zijn stuk voor stuk weer aanklikbaar voor een grotere weergave.

Geen opmerkingen: