zaterdag, mei 01, 2010

Vrijmarkt.

In Drachten hadden we nooit een vrijmarkt. Er was namelijks niets vrij's aan de markt op Koninginnedag: je moest van te voren een plaats reserveren en die moest ook betaald worden. Bovendien vond die markt buiten het centrum in een park plaats.

Dit jaar besloot men het anders aan te pakken in verband met het 30 jarig jubileum van de koningin en was er wel een echte vrijmarkt waarbij iedereen een plekje kon zoeken in het winkelcentrum. Al vroeg waren er veel mensen aanwezig die iets te verkopen hadden, ondanks het nog wat grauwe weer en de zware (onweers)buien die 's nachts waren gevallen. 's Morgens bleef het door de nog wat dreigende lucht, waar overigens in de loop van de dag alleen een paar keer een paar druppels motregen uit vielen, ook nog tamelijk rustig, maar na de middag werd het allemaal wat lichter, kwam af en toe de zon er zelfs even door en werd het al snel een stuk drukker.

Hopelijk hebben ze nu begrepen dat dit toch wel een betere manier is om dit te organiseren (of eigenlijk dus: niet te organiseren) en blijft het niet bij dit eenmalig gebeuren maar kunnen we ook de komende jaren rekenen op een echte vrijmarkt.

Voor mij begon die markt met enige vertraging: van de twee mensen die mij zouden helpen was er een wezen stappen en pas om vijf uur thuis gekomen zodat die zich grandioos versliep terwijl de ander het vergeten was. Na wat telefoontjes stond ik echter om half acht toch met een deel van de spullen in het centrum. Alleen was er nu niemand die daar op kon passen terwijl de tweede wagenlading werd opgehaald zodat het bij die ene lading boeken, LP's e.d. en wat los spul bleef.

Desondanks verliep de verkoop redelijk goed. De LP's zijn allemaal verkocht en van de acht bananendozen met boeken zijn er nu nog zes over (wel iets voller dan ze eerst waren, maar 20% is toch wel verkocht).

Alles bij elkaar leverde het € 109,80 op en na aftrek van een tientje voor degene die mij en mijn spullen gebracht en aan het eind van de dag weer opgehaald had kon ik dus weer € 100 aan het vakantiepotje toevoegen.

Voor herhaling vatbaar dus. Jammer dat ik voor vervoer van anderen afhankelijk ben anders ging ik eens wat vaker op rommelmarkten staan.

Geen opmerkingen: