zondag, oktober 31, 2010

Van slag.

Vanmorgen was ik al om half vijf wakker. Eigenlijk dus om half vier (ik heb gelijk de klokken maar even een uur teruggedraaid) (na dat uur was het dus toch weer half vijf). Dat is overigens niet de reden dat mijn gewoonlijk zo regelmatige leventje de laatste tijd wat van slag is. En ook niet de reden dat ik zo vroeg wakker was: dat werd veroorzaakt door een zware auto met loeiende sirenes die bij mij in de buurt - in het uitgaanscentrum - moest zijn. Meestal zijn het zo laat in de nacht de gemoederen die wat verhit raken en daar redt de politie zich dan wel mee. Deze keer was kennelijk op een minder gebruikelijke wijze de vlam in de pan geslagen en moest de brandweer er aan te pas komen. Ik heb even mijn hoofd uit het raam gestoken, rook nog zag brand en hoorde alleen een hoop volk dat er kennelijk een hoop lol om had. Lol die zo te horen meer door de genuttigde hoeveelheid drank dan door het brandje werd ingegeven. Ikbesloot dus dat er geen reden tot overmatige nieuwsgierigheid was en heb mijn hoofd dus maar terug naar binnen getrokken en het raam gesloten om eventueel toch nog in mijn richting drijvende brandlucht én de jolige stemming buiten te sluiten).

Omdat ik nu toch wakker was ben ik me vervolgens maar met de klokken en een kop thee bezig gaan houden.

Nee, waar ik deze week helemaal van slag van raakte was iemand die al eens verder uitstel voor zijn belastingaangifte had gevraagd en gekregen. Tot 1 november. Die dus donderdag met een tweede deel van zijn administratie aan kwam zetten. Welke door mij vrijdag in het spreadsheet werd verwerkt waarna ik hem belde om te vragen wanneer de rest van de gegevens zou volgen.

Daar had ik dus tot en met bedtijd op zaterdag (en dat is bij mij niet overdreven vroeg) niets op gehoord. En daar erger ik me dan lichtelijk aan: ik doe mijn best om hem twee maanden extra tijd te verschaffen (die ook nodig was door mijn oogoperatie en het wachten op de brillen) en dan ziet hij weer kans het op het laatste moment aan te laten komen.

Vanmiddag kwam hij alsnog langs. Met 80% van de gegevens die nog ontbraken. Nu maar afwachten wanneer de resterende cijfertjes volgen. 1 november is in ieder geval niet meer haalbaar: daarvoor moeten eerst die laatste cijfertjes in het spreadsheet zodat ik een correcte balans en verlies en winst rekening heb. Dus heb ik er feitelijk voor niets tegenaan zitten werken om de wel ingeleverde cijfertjes zo snel mogelijk te verwerken. En daar kan ik dus slecht tegen.

Bovendien heb ik er een hekel aan afspraken met de Belastingdienst niet na te komen. Dat praat een volgende keer namelijk een stuk lastiger met ze.

Voorlopig ga ik in afwachting van de ontbrekende cijfertjes maar even bijkomen van dat voor mij iets te snelle verwerken van de eerdere gegevens. Kan ik gelijk ook mijn biologische klok weer op de wintertijd proberen af te stellen want de hele winter elke morgen een uur te vroeg wakker spreekt me ook al niet zo aan.

Geen opmerkingen: