zaterdag, november 20, 2010

Nog meer onbeantwoorde vragen.

Nu ik die OV-chipkaart eenmaal geactiveerd heb is het natuurlijk wel handig als ik precies weet hoe een en ander werkt. Daar is echter op een aantal punten niet zo eenvoudig achter te komen.

Zowel de site van de NS als die van OV-chipkaart geven heel wat antwoorden en hebben een FAQ pagina, maar een aantal vragen blijft ook daar onbeantwoord.

Zo heb ik met mijn voordeelurenkaart 40% korting als ik na negen uur reis. Maar als ik in Heerenveen op de trein van 09:01 wil stappen hoe weet die OV chipkaart dan dat ik in een trein ná negen uur stap? Niet dus: dat leidt hij af uit de tijd waarop je incheckt. Maar welke tijd daarbij geldt blijft een vraag. Volgens OV-chipkaart krijg je korting als je na 09:00 incheckt (nogal krap als je de trein van één minuut over wilt halen), volgens de site van de NS krijg je korting als je na 08:55 in checkt. Een nogal cruciaal verschil waar ik toch wel graag duidelijkheid over zou willen hebben. En nog steeds niet echt makkelijker - wat toch volgens zeggen van de vervoersmaatschappijen de bedoeling was van die hele chipkaart - want de bus komt meestal voor vijf voor negen aan zodat ik ook als de NS gelijk heeft heel goed de klok in de gaten zal moeten gaan houden om te voorkomen dat ik net te vroeg incheck en dus mijn korting verspeel.

En dat leidt gelijk tot de tweede vraag. Als ik voorheen voor negen uur vertrok kon ik aan het loket/de servicebalie (die overigens op steeds meer stations helemaal niet meer aanwezig zijn) een kaartje kopen waarmee ik tot het eerste station waar de trein na negen uur passeerde het volle tarief betaalde en voor de rest van de reis keurig mijn korting kreeg. Hoe dat met de chipkaart werkt is nergens te vinden, maar ik maak uit een en ander op dat ik dan gewoon voor de hele reis geen korting krijg. Dat maakt het dus aanzienlijk duurder.

De enige oplossing lijkt om dan maar op het eerste station waar de trein na negen uur stopt de trein te verlaten en uit te checken en onmiddellijk daarna opnieuw in te checken. Hopende dat het systeem daar niet door van slag raakt. Ook niet bepaald gemakkelijker en gezien de korte stoptijden op veel stations en het feit dat er meer mensen daadwerkelijk op dat station uit zullen stappen en dus uit willen checken of hetzelfde willen als ik en dus uit- en weer in- willen checken kon dat in veel gevallen wel eens betekenen dat ik niet in dezelfde trein terug kan komen, mijn bagage dus voor de zekerheid mee moet slepen en mijn reistijd met een half uur verlengt zie worden.

Wat nou "makkelijk"???

Opdatering: Het zoeken naar "Totaal Gemak" waar ik het automatisch opwaarderen zou moeten activeren is inmiddels tot een goed einde gebracht. Zit dus niet aan het Raadhuisplein - het adres in de telefoongids is juist een nog ouder adres dat inmiddels onder de slopershamer ligt - en evenmin op de twee plaatsen aan de Drift die het kaartje van OV-chipkaart aangeeft. Volgens de pijltjes op de kaart zouden ze aan het begin van de straat in of vlak voor de Grote kerk zitten of als je het tweede pijltje geloofde helemaal aan het andere eind van de straat in het busstation of de parkeergarage. Allebei fout: het nummer 2c klopt wel maar dat bevindt zich door al het geschuif ivm de sloopplannen niet zoals je zou verwachten aan het begin van de straat maar ergens halverwege (naast de Dirk en de Mitra in een stukje dat (vooralsnog?) niet op de nominatie voor sloop staat).

Geen opmerkingen: