donderdag, november 11, 2010

Sint Maarten.

Toen ik ruim drieëndertig jaar geleden in Friesland kwam wonen maakte ik na een paar maanden kennis met een voor mij geheel nieuw fenomeen. Dat elf november in het zuiden iets met carnaval te maken had wist ik wel, maar dat het ook in andere delen van het land een bijzondere dag is was mij tot dan toe volledig ontgaan.

's Avonds stonden er ineens om de haverklap kinderen voor de deur met een lampion die na het openen van de deur spontaan in gezang uitbarstten over ene Sint Maarten. Gelukkig was ik van te voren gewaarschuwd en had ik een voorraadje snoep ingeslagen.

Het schijnt namelijk een feestje te zijn waarbij kinderen een wedstrijdje houden wie het meeste snoep in weet te zamelen (waarschijnlijk ooit verzonnen door een tandarts met gebrek aan klanten) en hoewel er geen ernstige repercussiies zijn als je niet mee doet ben je wel gelijk die vreemde eend in de bijt, dat stuk import dat nergens iets van snapt en zich niet aan wenst te passen.

In de loop van de tijd heb ik wel iets aangepast: ze kunnen bij mij kiezen voor diverse mini candybars als Mars, Snickers, Twix en dergelijke, maar ze krijgen er ook altijd een mandarijn bij als tegenwicht voor al dat snoepgoed.

Het zal mij benieuwen hoeveel er vanavond langs komen. In jaren met redelijk weer liep het wel eens op tot boven de dertig, maar de afgelopen jaren is het vaker slecht dan goed weer en blijft de teller soms al tussen de tien en twintig steken. En vanmiddag is het weer bar en boos met het weer: er staat een meer dan stevige wind en water valt er ook genoeg.

Gelukkig heb ik altijd nog mijn vrienden met negen kinderen, dus als er veel overblijft hoef ik niet mezelf in een gesuikerde hyperstaat te eten.

Update 20:00 uur: de teller is deze keer op 11 blijven steken. Als je rekening hebt gehouden met mogelijk 30 en 9 kids van vrienden blijft er dus een flinke mand snoep over. Moeten die kinderen van vrienden maar een keer extra naar de tandarts, dat eet ik zelf niet allemaal op. (met de mandarijnen red ik daarentegen wel helemaal zelf ;) )

Geen opmerkingen: