zaterdag, december 18, 2010

Vogelparadijs.

Zo schijnen nogal wat vogeltjes mijn tuin te beschouwen. De hele dag door vliegen ze af en aan. Een overzicht van wat er vandaag zoal aan kwam vliegen:

10 spreeuwen
2 mussen
3 merelmannen
5 merelvrouwen
3 vinken
1 roodborstje
5 koolmezen
3 pimpelmezen
2 tortelduiven
1 houtduif

De genoemde aantallen zijn steeds het hoogste aantal dat ik in de loop van de dag tegelijkertijd van een soort heb gezien. Best kans dus dat het er eigenlijk nog veel meer zijn, maar het is bijna altijd onmogelijk om te zien of bijvoorbeeld een koolmees dezelfde is van een half uur geleden of een nieuwe.

Om dat paradijs in stand te houden is het natuurlijk wel noodzakelijk geregeld voor nieuw voer te zorgen. Strooivoer heb ik genoeg, maar de voorraad vetblokken begon aardig te slinken. Reden om vanmorgen maar wat nieuwe blokken te maken.



Helaas bleek een van de bakjes die ik daarvoor gebruik lek waardoor een deel van het vet er weer uitliep. Gelukkig lag er een krant onder. Te weinig vet in verhouding tot de hoeveelheid zaden komt de stevigheid van het blok echter niet ten goede. Dit blok heb ik dus maar als eerste in de houder gestopt en het bakje met de afgebrokkelde restanten heb ik daarna tussen een paar takken geklemd. Ook het vet dat op de krant was gelekt heeft een goede bestemming gekregen: dat heb ik er met een plamuurmes afgestoken en uitgesmeerd over en in de schors van een paar struiken.

De vogeltjes kunnen voorlopig weer genieten. En ik ook.

Geen opmerkingen: