donderdag, januari 20, 2011

Cijfertjes.

Ik heb inmiddels overal de logjes die ik rond de jaarwisseling gemist had gelezen. Aan zelf nieuwe logjes schrijven ben ik echter nog nauwelijks toegekomen, terwijl er toch genoeg gebeurd en er diverse leuke opdrachten voor WoW en WE-300 liggen. Reden? Het cijferseizoen.

De laatste dagafschriften en declaraties voor de motorclub zijn inmiddels binnen, tijd dus om de laatste hand te leggen aan de administratie over het afgelopen jaar. Daarna de overzichten afdrukken en een verslag en samenvatting opstellen voor de ledenvergadering (het uitgebreide verslag en de overzichten liggen ter inzage, de samenvatting gaat met de oproep voor de ledenvergadering mee).

Ondertussen ook mijn eigen administratie bij werken zodat ik alles klaar heb liggen voor mijn eigen belastingaangifte. Die ik dit jaar trouwens van de belastingdienst welhaast verplicht via internet moet doen: ze sturen geen papieren formulieren meer, alleen als je het heel lief vraagt willen ze er nog een toe sturen. Nu heb ik daar voor mijzelf niet zo'n probleem me, maar ik help nogal wat ouderen die geen benul hebben van computers, DigID's en dergelijke, vaak zelfs niet eens een computer bezitten, en om die reden vulde ik zelf ook nog steeds een papieren biljet in. Dan kon ik voor ik bij anderen kwam in ieder geval al even kennis maken met hoe dat dit jaar opgebouwd was en met wat er eventueel veranderd was.

Gaat dus een stuk lastiger worden en zal er wel op neer komen dat ik voor verschillende mensen alsnog een formulier moet aanvragen, Of een DigID, maar dat is in de meeste gevallen niet echt handig: ze hebben vaak geen computer en zouden dus bij mij thuis moeten komen. Vaak moet er echter tijdens het invullen nog van alles opgezocht worden dus dat zou een aantal keren heen en weer naar huis betekenen wat voor sommigen nu ook weer niet een echt simpele bezigheid is.

Wederom blijkt dat hun favoriete kreet eigenlijk zou moeten luiden "leuker kunnen we het niet maken, en makkelijker daar doen we ook niet aan"

Voorlopig heb ik de komende tijd genoeg te doen, ik zal ongetwijfeld af en toe iets te melden hebben, maar de regelmaat zal waarschijnlijk de komende twee maanden behoorlijk zoek zijn. En om mijzelf ook nog wat rust te geven ga ik dan half februari proberen de belastingpapieren in Brabant te combineren met een weekje vakantie in Limburg.

Geen opmerkingen: