zondag, februari 20, 2011

Wat een puinzooitje + opdatering..

En dan gaat het weer over de OV-chipkaart.

Afgelopen week moest ik naar Blitterswijk in Limburg en daarvoor leek de chipkaart een mooi middel. Wat echter nergens duidelijk verteld wordt en alleen te vinden is als je er specifiek naar op zoek gaat (en dus al weet dat het niet zo simpel werkt) is dat die helemaal niet zo handig is voor zo'n reis. Van Nijmegen naar Venray reis je namelijk met Veolia. Dat die de voordeelurenkaart van NS niet erkent ontdekte ik pas nadat ik op de terugreis al in de trein zat: toen gaf een beeldscherm met informatie en reclame in de trein namelijk aan dat die NS voordeelurenkaart niet geldig is in de treinen van Veolia in Limburg.

Ik had dus in Heerenveen een kaartje uit de kaartautomaat van de NS moeten trekken: die had wel voor de hele reis de korting gerekend. Of dat kaartje dan ook door Veolia wordt geaccepteerd blijft echter een onbeantwoorde vraag (ideaal die privatisering met meerdere aanbieders op het spoor).

Het wordt echter nog gekker: voor het traject Heerenveen-Nijmegen werd zowel op de heen als op de terugreis € 12,10 in rekening gebracht. Op de heenreis kostte het stuk Nijmegen-Venlo € 0,78. Waar dat bedrag vandaan komt? Joost mag het weten.... en ik heet geen Joost. Ik was dus uiteindelijk met de chipkaart zelfs nog goedkoper uit dan wat de kaartautomaat mij in rekening gebracht zou hebben (namelijk € 13,40). Wat dat traject op de terugreis gekost heeft is nog een raadsel: je reiskosten zijn pas de volgende avond na 19:00 uur te zien. Als het meezit: het kan ook wel een week duren voor alles in het overzicht verschijnt. De afrekening van de terugreis staat dus nog niet in het overzicht. Maar als ik op 9292 OV informatie kijk beweert men daar dat dit (zonder korting) € 6,70 zou moeten zijn. Tel ik echter alle mutaties in het overzicht dan kom ik op een saldo op mijn kaart van € 14,34, in werkelijkheid staat er echter € 6,34 dus kennelijk is er nog € 8 afgeboekt. Waarom dat € 1,30 meer is dan de informatie aangeeft is mij geheel onduidelijk: of het is duurder dan 9292 bekend is, of er zit ergens een fout in de afrekeningen.

Ik begin steeds minder vertrouwen in dit systeem te krijgen en van gemak zoals dat in de reclame wordt aangeprezen kan ik al helemaal niets ontdekken. Ik moet aan veel meer zaken denken, moet maar afwachten wanneer ik eindelijk weet wat een bepaalde reis in totaal gekost heeft en moet alles grondig nakijken om vreemde zaken er uit te filteren.

Overigens deed deze keer zowel op de heen als de terugreis het systeem in de bus naar Heerenveen het wel en blijkt dat wél iets voordeliger te zijn dan reizen met strippenkaarten.

Gelukkig beviel de vakantie in Limburg prima, hadden we - ondanks een af en toe stevige en nogal frisse wind - heel behoorlijk weer en konden we diverse wandelingen maken en een bezoek aan Kevelaer brengen. Maar daarover later meer (nadat ik de foto's heb overgezet naar de pc).

Opdatering: vanavond (dinsdag: dus ruim vier dagen na de reis) stond ook de terugreis van Venray naar Nijmegen in het overzicht. Voor € 7,94. Waarom dat nu weer € 1,24 meer is dan de informatie op 9292 reisinformatie aangeeft blijft een raadsel. Maar aangezien ze op de heenreis voor ditzelfde traject maar € 0,78 in rekening brachten laat ik het verder maar zo. Deugen doet het echter natuurlijk van geen kanten.

Geen opmerkingen: