woensdag, juni 29, 2011

Nootweer.


Vannacht heb ik met een zak borrelnootjes een uur lang voor het open raam gezeten om te proberen wat foto's van de bliksem te maken.In eerste instantie leek het er op dat het noodweer ons hier in het noorden grotendeels links zou laten liggen, maar om een uur of elf begon het toch te rommelen en te regenen.



Uiteindelijk leverde dat een zeer actieve onweersbui op die ongeveer een uur in de omgeving bleef rondhangen. Niet zo heftig als het elders geweest schijnt te zijn, maar wel met heel veel weerlicht. Dat overigens grotendeels in en achter de wolken bleef en daardoor vooral veel foto's van een oplichtende lucht opleverde waarop verder weinig spectaculairs te zien was.


Geduldig door blijven drukken op de ontspanknop van de camera, die ingesteld stond op een belichting van 4 seconden met diafragma 8, leverde uiteindelijk een kleine driehonderd foto's op en na nog eens een uur, nu niet achter het open raam maar achter de computer, hield ik een handvol foto's over waarop bliksemschichten te zien waren.


Geen voltreffers, maar ik wil ze hier toch even laten zien. De hoeveelheid regen viel hier trouwens erg mee en hagel heb ik al helemaal niet gezien. Zelfs aan de zuidkant van het huis, de kant waar de wind vandaan kwam, kon ik bij het open raam fotograferen zonder dat het ernstig naar binnen regende en later aan de noordkant heb ik binnen zelfs geen enkele druppel gevoeld.

(NB: inloggen bij Blogger lukte uiteindelijk alleen via een omweg, foto's uploaden werkt momenteel echter niet, deze foto's heb ik dus maar weer eens via ImageShack er op gezet, zijn wel zoals altijd aanklikbaar voor grotere weergave, maar ze netjes in de tekst inpassen ging wat moeizaam dus heb ik ze er maar een maatje groter tussen gezet).

Geen opmerkingen: