vrijdag, juli 15, 2011

Krom-krommer-tijd.

Aan het aantal reacties (of eigenlijk aan het ontbreken daarvan) op veel weblogs te zien is momenteel een aanzienlijk percentage van de loggers op vakantie of druk met het vermaken van vakantievierende kinderen. Terwijl ik juist nu wat minder vragen over belastingen, toeslagen en wat dies meer zij krijg en dus meer tijd heb om te loggen. En om te lezen. Dan moet er echter wel wat te lezen zijn en het aantal geplaatste logjes zakt op het ogenblik ook duidelijk wat in. Nogal krom als je het zo bekijkt: als iedereen tijd heeft om te lezen heb ik geen tijd om te loggen en als alle lezers met de noorderzon/naar de zuiderzon vertrokken zijn heb ik tijd te over om te schrijven, lezen en reageren.

Ook krom is de ingestorte TV toren bij Smilde. Of eigenlijk niet die toren zelf, die ligt gestrekt, maar het feit dat ik daardoor zeventien van de achtentwintig zenders van Digitenne niet ontvang. Terwijl ik er wel voor betaal maar er maar niet van uit ga dat het ontbreken van meer dan de helft van de zenders voor KPN aanleiding zal zijn om het abonnementsgeld aan te passen. Ik heb een sterk vermoeden dat dit ongewijzigd zal blijven terwijl er voor onbepaalde tijd niet geleverd zal kunnen worden waarvoor ik betaal.



Het kromst vind ik echter het resultaat van een soort "stelling van de dag" bij RTL gisteren. Die stelling kwam er op neer dat slachtoffers medezeggenschap zouden moeten krijgen over verlof van TBS'ers. Vierennegentig procent van de Nederlanders (of in ieder geval: van de reagerende Nederlanders) bleek het daar mee eens te zijn en slechts zes procent was tegen. Als ik gestemd zou hebben zou ik toch echt tegengestemd hebben. De slachtoffers hebben namelijk geen inzicht in het behandelingsdossier van de TBS'er en zullen hun standpunt over wel of geen verlof dus niet bepalen op basis van het antwoord op de vraag of het verantwoord is of niet. Nee, ze zullen vooral kijken naar de vraag of aan hun verlangen naar vergelding en be/afstraffing voldoende is tegemoet gekomen.

Vergelding of straf is echter niet de bedoeling van TBS. Daar is de voorafgaande gevangenisstraf voor. TBS is, hoewel slachtoffers, de maatschappij en de TBS'er dat wellicht vaak anders voelen, een gedwongen behandeling van onbepaalde duur en geen strafmiddel. Zou dus ook niet als zodanig gebruikt moeten worden. En je laat bij een "gewone" psychiatrisch patiënt toch ook niet zijn buren beslissen of hij/zij met verlof kan? Laat dat, ondanks dat ze plank wel eens mis slaan, alsjeblieft aan de mensen over die kunnen beoordelen in wat voor toestand die TBS'er verkeerd.

Maar omdat ik weinig hoop heb op een vruchtbare discussie over de voorgaande onderwerpen nu zo velen het loggen even voor andere, hopelijk zeer aangename, bezigheden hebben verwisseld had al wat ik hiervoor schreef mogelijk weinig zin. Dus ga ik maar verder waar ik gebleven was en verluchtig ik dit logje met nog wat meer foto's van wat er zoal in mijn tuin te bloeien staat. Phloxen, jacobsladder en lathyrus leverden nog wat fraaie plaatjes op en het bewijs dat de vlinderstruik steeds verder in bloei komt kon ook digitaal worden vastgelegd.

Voor iedereen die op vakantie is en dit dus toch niet leest: ik wens jullie goed weer, een fraaie omgeving en genoeg stof om na de vakantie weer heel wat logjes te vullen. En wie niet weg is en dit dus wel leest: ook jullie hetzelfde toegewenst en vooral die stof voor logjes. Heb ik de komende tijd tenminste ook geregeld nog wat te lezen ;)

Geen opmerkingen: