donderdag, augustus 04, 2011

Tuinberichten.

Mijn tuin ligt er niet optimaal verzorgd bij. Deels een gevolg van het overlijden van mijn moeder vorig jaar waardoor sommige zaken die ik zelf niet kan (of mag) doen - ivm mijn slechte ogen en de immuunsuppressie - wel eens blijven liggen. Vooral echter omdat ik dat zelf wil: die rommelhoekjes en de mengeling van vaste en eenjarige planten zorgen voor heel wat beestjes in mijn tuin en zorgen er voor dat er altijd wel iets te fotograferen valt. Vogeltjes, de egel, zweefvliegen, libellen, padden, kikkers, bijen en vlinders voelen zich hier dan ook kennelijk prima thuis.

Tussen vaste planten als zeeuws knoopje, een plant waarvan de naam mij ontschoten is (blad lijkt wat "rietachtig" en er komen diep blauwe bloemen in) , een perkje met Rosa "the fairy" , diverse grote, winterharde, fuchsia's, en verschillende soorten pelargonium staat her en der eenjarig spul dat zichzelf ieder jaar weer keurig uitzaait. Soms moet ik daar wel eens wat in uitdunnen of wat plantjes verplaatsen, maar in het algemeen laat ik ze gewoon hun gang gaan.

De goudsbloemen doen het prima en ik heb niet alleen de enkele die ik eerder al eens liet zien maar ook dubbele met een donker hart. Allyssum siert op veel plaatsen de randen van de paden en regelmatig word ik verrast door wat er nu weer spontaan tevoorschijn komt. Dat alles wordt aangevuld met divers eenjarig spul dat ik zelf opkweek en waar ik binnenkort ook wat foto's van zal plaatsen.

En dan zijn er natuurlijk nog de vlinderstruiken. Ik heb er meerdere: drie grote en nog wat kleinere die zichzelf hebben uitgezaaid en die ik laat staan tot ze of te groot worden of ik er iemand anders een plezier mee kan doen. Dit jaar valt het tot nu toe wat tegen met de aantallen vlinders, maar dat ligt deels aan de werking van het menselijk geheugen: zie deze post in het nieuws van de Vlinderstichting waaruit blijkt dat het vroeger weliswaar beter was, maar niet eens zo verschrikkelijk veel beter: ook toen waren er jaren waarin de vlinders het wat af lieten weten.

Een reden voor het uitblijven van echt grote aantallen vlinders zou het vroege voorjaar kunnen zijn. Daardoor vlogen veel vlinders al erg vroeg en legden dus ook al heel vroeg de eieren waaruit de zomergeneratie voort zou moeten komen. Misschien wel te vroeg: veel voedselplanten voor de rupsen waren waarschijnlijk nog niet of nauwelijks opgekomen of uitgelopen. De daaropvolgende periode heeft de situatie vast ook niet verbeterd.

Toch heb ik bijna alle hier gebruikelijke soorten dit jaar al gezien: klein koolwitje, klein geaderd witje, groot koolwitje, bont zandoogje, boomblauwtje, atalanta, dagpauwoog, landkaartje, citroenvlinder en kleine vos maakten al hun opwachting. Ook de nachtvlinders lieten zich in de vorm van muntvlindertje, gamma-uil en huismoeder al zien en de libellen waren er ook weer: gewone oeverlibel, azuurwaterjuffer, lantaarntje en steenrode heidelibel vertoonden zich al en vandaag vloog er zowaar weer een paardenbijter rond. De enige soort die ik dit jaar nog mis is de distelvlinder, ik ga er van uit dat die binnenkort ook wel zal opduiken.

Geen opmerkingen: