donderdag, januari 12, 2012

Het wordt steeds gekker.

Wist ik een paar weken terug al te melden dat er nog verschillende planten bloeiden in mijn tuin die normaal gesproken 's winters af zouden moeten sterven (de goudsbloem, alyssum en malva doen het overigens nu nog steeds) en kon ik vorige week melden bloeiende zwarte els, hazelaar en iets met katjes gevonden te hebben, de afgelopen dagen neemt het aantal soorten planten/struiken/bomen dat bloeit snel toe.

De zwarte els en de hazelaar zijn weliswaar vroeg, maar dat zijn ook in andere jaren de eerste bloeiers. Nu kom ik echter ook campanula, maagdenpalm en primulaatjes tegen. Dat die primulaatjes in het najaar een tweede keer bloeien is redelijk normaal, maar dat ze in de winter een derde keer in bloei komen wordt toch wel heel apart. Bij de campanula en maagdenpalm kun je je afvragen of die nu nog steeds bloeien of al weer.

Ook diverse bolgewassen blijken al in bloei te staan. De sneeuwklokjes schieten al aardig op maar bloeien nog niet helemaal, een aantal scilla's echter wel en een ander bolgewas (een soort vogelmelk? ik zal straks een met de camera op pad)stond zelfs vorige week al vol in bloei.

Ook kwam ik nog bloeiende hondsdraf tegen en wat ongeregeld spul waarvan ik de naam niet ken (een kruisbloemige met bloempjes die nog het meest op gele knopjes lijken, het hart stelt meer voor dan de bloemblaadjes).

Het meest apart vind ik echter twee krentenboompjes(ik ontdekte ze gisteren, ben niet helemaal zeker dat het krentenboompjes zijn, maar kan er ook niets anders van maken, ik heb er nu twee foto's van bijgezet, wie het beter of zekerder weet mag het zeggen). Die staan vol in bloei en volgens alle informatie horen ze dat toch echt pas in april/mei te doen. Dat is niet zomaar een beetje vroeger, dat scheelt ondertussen een vol kwartaal!

Gelukkig ben ik niet gevoelig voor voorjaarsmoeheid, want dat zou je hier zomaar van krijgen.

Straks maar even wat foto's gaan verzamelen voor het te donker wordt. Die zien jullie dan morgen wel verschijnen.

Geen opmerkingen: