maandag, januari 30, 2012

Voor mij hoeft het niet.

Gisteravond laat keek ik nadat de nota's voor de motorclub allemaal geprint, in enveloppen gedrukt, geadresseerd en gefrankeerd waren nog even naar buiten en bleek ik ineens in een witte wereld te wonen. Het was weliswaar maar een minuscuul laagje dat op wegen, trottoirs en veel andere plaatsen vandaag in de loop van de dag weergeheel of in ieder geval grotendeels weggevroren is, maar het sneeuwde zowaar. Bovendien bleek het toen ik dat even buiten wilde bekijken ook nog behoorlijk fris te zijn.

Vanmorgen was de waterschaal voor de vogeltjes dan ook geheel bevroren en vanmiddag zag ik in een park al eenden zich op het ijs wagen. Voor mensen hetzelfde kunnen proberen zal het nog wel even flink door moeten vriezen maar het begin is er.

En daar zat ik eind januari dus echt niet meer op te wachten: van mij hadden we nu wel direct het voorjaar in gemogen.

Eén voordeel heeft het wel: terwijl ik ruim een week geleden bij de tuinvogeltelling nog aanzienlijk minder vogels in mijn tuin telde dan andere jaren is het nu ineens een drukte van belang. Vandaag kon ik tot nu toe als maximum aantallen noteren: 3 vinken, 7 merels, 8 mussen, 1 roodborst, 1 houtduif, 2 turkse tortels, 5 koolmezen, 2 pimpelmezen en 5 spreeuwen. Als de kou nog een tijdje aanhoudt heb ik misschien toch niet voor niets die 10 kilo vogelvoer ingeslagen voor de winter.

Geen opmerkingen: