zaterdag, februari 11, 2012

Met de bek vol tanden.

Maar niet heus.

Ik heb nooit een erg goed gebit gehad en diverse omstandigheden hebben vervolgens nog meegeholpen aan de verdere achteruitgang.

Toen ik op kwam voor militaire dienst was ik onder behandeling en zaten er in twee kiezen noodvullingen. Conclusie van de tandarts van de kazerne: "U bent dus niet gesaneerd". Dat was ik wel, maar die kaart zou ik pas terug krijgen als de behandeling afgerond was en in militaire dienst zat ik niet meer in het ziekenfonds. Kon hij ook niets aan doen volgens hem. Ik zou alleen bij ernstige klachten behandeld worden. Die klachten kwamen vanzelf (noodvullingen zijn niet bedoeld om het twee jaar vol te houden) en toen hadden alle twee die kiezen dus gelijk een wortelkanaal behandeling nodig. Daarbij vertelde de kaakchirurg in Utrecht me dat het heel simpel op te lossen was geweest: de tandarts op de kazerne had gewoon de behandelkaart op moeten vragen en de behandeling af moeten maken, dan was ik gewoon gesaneerd gebleven. Maar nu was het te laat.

Na de militaire dienst heeft het vervolgens een paar jaar geduurd voor ik weer bij een tandarts kwam (net getrouwd, huis gekocht: het geld om er voor te zorgen dat mijn gebit weer gesaneerd werd was er gewoon even niet). Met tot gevolg wat uit de hand gelopen schades die mij de eerste paar kiezen kostten. Ook de verstandskiezen verdwenen rond die tijd (het verstand bleef gelukkig ;) :

De laatste jaren voor de transplantatie heb ik vervolgens mijn gebit slecht verzorgd: tandenpoetsen was gewoon een behoorlijk adembenemende bezigheid die ik dus geregeld achterwege liet. Hierdoor verdween weer een aantal elementen in de afvalbak van de tandarts en na de transplantatie volgde een groot deel van de rest: bleek in een zodanige conditie dat het risico op infecties/ontstekingen mee gezien de immuunsuppressie wel erg groot werd geacht.

Er bleven in het vooronder 7 tanden over en inmiddels waren drie daarvan al een aantal keren gevuld. Toen een van die vullingen afbrak bleken de drie buitense elementen eigenlijk allemaal opnieuw gevuld te moeten worden en dat vond de tandarts ze eigenlijk niet meer waard. De resterende vier zouden dan echter wel heel erg op eigen benen komen te staan dus hoewel die op zich nog goed waren hebben we uiteindelijk besloten dan maar alles te verwijderen.

Dus leef ik momenteel op soep, brinta, de flesjes drinkvoeding en veel thee en koffie. Over een week of twee gaan we proberen mij een passend alternatief afbijtmiddel aan te meten. Zal dan nog weer even duren eer dat klaar is, maar over een maand hoop ik toch wel weer een echte koekhapper te zijn.

Geen opmerkingen: