dinsdag, februari 28, 2012

Rare rekenaars.

Volgens het Nibud kost de schrikkeldag een gemiddeld gezin € 57 aan extra kosten van inkopen etc. (zie b.v. deze post in het AD). Maar niet gelijk in de stress schieten hoor: hij levert ook voordeeltjes op. Zoals een dag de krant gratis, een dag gratis van je abonnement bij de sportschool genieten of van je internetabonnement, een dag gratis huur etc. Dat levert dat gemiddelde gezin dan volgens het Nibud weer € 43 op zodat de schrikkeldag uiteindelijk € 14 kost voor dat gemiddelde gezin.

Heb ik alleen een probleem: dingen die niet extra kosten als opbrengst beschouwen lijkt mij een vreemde gedachtekronkel. Stel dat dit gemiddelde gezin per maand € 3000,-- uitgeeft(het netto maandinkomen van dit gemiddelde gezin volgens het Nibud???). Dan wordt dat geen dubbeltje minder door die dag de krant e.d. gratis maar komt er wel die € 57 extra boodschappen bij. Dus wordt er € 3057 uitgegeven en komt dat gezin toch echt € 57 tekort en niet € 14.

Aan de andere kant mis ik dan wel een ander punt: mensen die hun geld per vier weken krijgen (in ieder geval WW-uitkering en ik meen ook de bijstandsuitkering en ook een groot aantal werknemers krijgt nog steeds zijn loon per vier weken) of zelfs per week (uitzendkrachten bijvoorbeeld) krijgen gewoon ook een dag extra betaald.

Dat zie ik in het verhaal van het Nibud niet terug. Of zou dat begrepen zitten in die € 43 voordeel? Lijkt mij niet: bij dat netto maandinkomen van € 3000 levert die extra dag namelijk ca. € 140 op. Bovendien: dan mis ik weer de mensen die een vast maandloon krijgen (de meeste werknemers en bijvoorbeeld mensen met een WAO/Wajong/WIA uitkering) die dus geen cent meer ontvangen dan andere maanden.

Ook ondernemers, ZZP'ers en en mensen die per uur betaald worden hebben trouwens een extra dag om geld te verdienen. Dat wordt door het Nibud dan weer wél onderkent.

Ik begin ineens heftige twijfels te krijgen bij die budgetvoorlichting van die lui. Wat berekenen ze daarin op een kromme manier of vergeten ze maar even?

Geen opmerkingen: