donderdag, maart 08, 2012

Verbouwing.

Om de zoveel tijd kreeg ik van mijn internetprovider weer een aanbieding voor iets dat beter, sneller, makkelijker of wat dan ook zou moeten zijn.

Tot op heden ben ik daar nooit op ingegaan, ik heb geen problemen met de snelheid en voordeel viel er nooit mee te behalen.

Nu hadden ze echter een aanbieding voor internet, vast bellen (had ik beide al) én interactieve TV. Dat zou dan 50 eurocent per maand meer gaan kosten dan mijn huidige abonnement. Daar staat echter tegenover dat ik nu € 9,50 per maand betaal voor Digitenne en dat ik dat er gratis bij zou gaan krijgen.

Uiteindelijk dus een besparing van € 9,-- per maand. Kijk dan wordt het interessant. Bovendien kreeg je er in de aanbieding de monteur om een en ander in werking te stellen (dat gaat dan vooral om het tv signaal) er gratis bij en krijg je de eerste 12 maanden ook nog € 3,50 per maand korting (dat compenseert dus mooi de verzendkosten van € 25 voor het nieuwe modem en het stuk hardware voor de tv ontvangst.

Gisteren kwam het pakket binnen en heb ik allereerst zelf het nieuwe modem geïnstalleerd. Simpel: gewoon de kabeltjes goed labelen en ompluggen, veel meer hoef je zelf niet te doen.

Het is echter een draadloos modem. En ik wist wel een handiger plekje voor het modem dan op mijn bureau/werkblad. Hoewel het modem ook gewoon met een kabeltje aangesloten kan worden leek het me dus wel handig van die draadloze mogelijkheid gebruik te maken. Mijn pc is echter niet op zulk soort zaken berekend dus dat ging even niet door.

Dat moest echter redelijk simpel op te lossen zijn volgens mij. Vandaag heb ik dus een NetGear WLAN USB adapter opgehaald en geprobeerd de boel draadloos werkend te krijgen. Hoewel ik helemaal niet zo'n held ben met al die technische toestanden, kabels, installatieprocedures etc. is dat redelijk vlot gelukt en werkt het nu als een tierelier. Het was alleen even zoeken welk kabeltje bij welke telefoon hoorde, maar ook daar ben ik uit gekomen.

De afgelopen twee uur heb ik dus besteed aan het weghalen van nu overbodig geworden snoertjes en dergelijke. het snoer van de Digitenne antenne heb ik gelijk ook maar uit de bundel verwijderd: die heb ik als dat "tv via internet" werkt in principe niet meer nodig. Wel heb ik boven een tweede tv en die blijft wel gewoon aan Digitenne hangen, dat gratis abonnement levert dus wel degelijk zijn nut en zijn besparing op. Bovendien is het volgens mij wel handig de Digitenne ontvanger toch maar in de buurt van de tv te laten staan zodat het bij een onverhoopte storing van de ontvangst via internet simpel een kwestie is van SCART-kabel en antenne inpluggen om weer beeld te hebben.

Geen opmerkingen: